måndag 18 april 2022

Jättevas med snödroppar, levande bevis på att det hände och avklippta skönheter

 

Jättevas eller ?

Jag plockade av de små snödropparna som spridit ut sig en och en och inte bildat någon tuva i rabatten nu när jag håller på med nedklippningen av perenner i långa perennrabatten. Man vill ju inte kliva på de små godingarna och krossa dom. Skall nog även gräva upp och flytta de små plantorna till ett bättre ställe där dom kanske trivs. 

Vasen ser jättestor ut - vilket roligt perspektiv det kan bli beroende på hur man fotar. Hihi. Ställde upp den minsta vas jag hittat på en list i växthuset för att få med snödropparna underifrån på bild så man ser hur vackra dom är.  



Nästan för varmt

Vilken fantastisk påskhelg vi haft - helt magisk med värme och sol, glada fjärilar som dansat över rabatterna och våryra småfåglar som kvittrat oavbrutet. Vi har suttit på baksidan och ätit både lunch och fikat under parasollet - till slut har det nästan varit för varmt vilket varit ett angenämt problem efter förra veckans snösmocka som känns som en helt annan värld just nu. Hände det verkligen ?

De gamla lövkorgarna jag fyndat på Vadstena Antik har varit/är suveräna att lägga klippet efter perennerna i innan den slutligen töms i komposttunnan. I vanliga fall brukar jag klippa klippet i små bitar som sedan får ligga kvar i rabatten som kompost men i år vill jag bli klar fort så jag kan rensa alla rabatter på ogräs innan hästskiten skall på.




Levande bevis på att det hände !

Sviterna efter snösmockan lever dock kvar i trädgården som ett levande bevis på att det verkligen hände och i torsdags hade jag besök av ett trädbeskärningsföretag - alla tallarna är skadade förutom den som ramlat över ruinen så allt skall bort. Kommer bli väldigt tomt i den hörnan där tallarna ändå stått för lite höjd och vintergrönt i trädgården men det skall bli spännande att se hur det kan bli i stället.

Jag har sågat bort massor med grenar från den fallna tallen och det ligger stora högar i trädgården som skall fraktas bort. Det saknas inte jobb i trädgården just nu kan man säga. Frågan är bara hur mycket kroppen orkar - vaknade 05.00 i morse och fick smörja in vänstra höften med Voltaren för den värkte så. Idag har jag gympat med Sofia för att få igång cirkulationen och hållt i gång i trädgården, får se hur natten blir efter allt klippande och krattande. 



Ett fat fullt med skönheter

Tidigt i morse gick jag runt i trädgården och klippte av lite vårblommor som fick bli flytande skönheter i ett kopparfat. Både narcisser, scillor och julrosor är så vackra tillsammans med några ljuva penséer i olika färgtoner. En fallen tulpan från makens påskbukett fick delta fast på nåder.




Säkert vårtecken

Det har varit så varmt att växthuset stått med öppna pardörrar hela dagarna - så ljuvligt. När man kan öppna pardörrarna på vid gavel då är det verkligen vår. Än har inte pelargonerna fått flytta in men det är bara en tidsfråga. Den engelska är den första att ta plats - det ser tomt ut på piedestalen där den brukar stå. Den ska bara få lite ny jord först så den kan sätta fart på blomningen som redan startat i Trädgårdsateljén. 




Minsta vasen i garderoben

Hur liten var egentligen vasen med snödropparna ? Ja, ungefär i tussilagostorlek, den minsta som finns i min vasgarderob.

I morgon är det jobbdag - den första på väldigt länge då jag haft en välbehövlig långledighet under påsk. Skall bli riktigt roligt att jobba igen för sedan väntar ju trädgården när man kommer hem. Hoppas det fina vädret fortsätter hela veckan.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du haft en fantastisk påskhelg !
Kram/Isa 

1 kommentar:

  1. Ja påskhelgen var skön...vilsam. Välbehövlig. Våren rullar på och vi har både sol och värme här på ön :) Gurk- och tomatfröer gror och vilken härlig tid vi har framför oss nu...
    KRAm från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa