torsdag 24 februari 2022

Lyckan bor i en säck med jord i ateljén

 

Var förutseende i höstas

Jag var förutseende redan i höstas och laddade upp med en säck med U-jord i trädgårdsateljén för att möta vårens behov av omplanteringar och påfyllning i krukorna. Så skönt med en rejäl påse med bra jord att använda när man behöver och bara kunna lämna där på golvet när man känner att man har lust att avvika. Känns lyxigt efter alla år när man invaderat köket korta stunder den här tiden på året. 

I regel brukar de stora säckarna ligga ute på handelsträdgårdarna och vara stelfrusna den här tiden och man får köpa småpåsar istället som inte räcker någonstans. 



Överraskade med att överleva

Idag var det den stora krukan med hortensia som jag aldrig trodde skulle överleva vintern som fick lite välbehövlig påfyllning med näringsrikt tillskott. Hon har stått mörkt i garaget hela vintern där vi slängde in krukan i höstas för att inte själva krukan skulle frysa sönder i vinter - som bonus tackade madammen som bodde i krukan med att börja visa små gröna efterlängtade blad till min stora förvåning. Nu har hon fått komma fram i ljuset i ateljén och börjat bli lite vattnad för att komma igång ännu mer. Så roligt. 




Här är hon i full blom framför växthuset i somras. Kanske blir det en repris i sommar nu när hoppet finns. Kommer jag ihåg rätt är hon en mors-dags-blomma från maken så det är extra roligt att hon klarade vintervistelsen.



Doften av jord

Det var underbart att vara ute i ateljén en stund och få pyssla med lite jord även om det bara blev en kruka just den här gången. Orken tröt efter en dag med revision i siffrornas värld - man hamnar nästan i ett läge där man lägger sig i fosterställning och bara gråter av trötthet när man kommer hem. Min hjärna pallar inte med när allt skall gå snabbt och frågorna sprutar och väntar på svar. Herre gud vad man utsätter sig för - helt frivilligt. Det är då det är skönt att känna doften av jord och mötas av ett oväntat besök av en groende Hortensia i ateljén, plocka med några fröpåsar och drömma om små gröna groddar som snart sticker upp sina små huvuden i godislådor. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra i dessa tider och skicka varma, kärleksfulla tankar ut i världen till medmänniskor som vaknade upp till en annan hemskare värld i dag. 

Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Hej Isa!
    Din trädgårdsateljé är alldeles underbar. Tänk att bara kunna lämna allt och inte behöva plocka undan. Det är därför jag trivs i mitt växthus, men det är bara varmt om solen skiner. Ljuvlig sommarbild.
    Tänk att en galning skall få förstöra för så många.
    Kram /Marika

    SvaraRadera
  2. Din trädgårdsateljé är helt ljuvlig...där skulle jag gärna sitta en stund och bara njuta av allt. Som vanligt får jag massor av inspiration när jag kikar in till dig!
    Ja världen är ur led just nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa