onsdag 2 mars 2022

Vårens första installation i växthuset

 

Våren första installation

Idag tog jag en ledig dag och när solen började värma skuttade jag ner till växthuset för att skapa vårens första installation på det vita gamla skrivbordet som bara stått där och väntat hela vintern - helt underbart att känna att solen värmer och växthuslivet börjar. Det bästa liv som finns.



Cykelkorgen full med ljuvligheter

Igår när jag cyklade hem från jobbet efter att ha gått i mål med revision och årsredovisning belönade jag mig själv med ett besök på Blomstermarken som så lämpligt ligger efter min cykelväg hem om jag väljer stora vägen. 

Att botanisera bland små ljuvliga penséeansikten var som att kliva in i en helt annan värld - den gröna och blomstrande som nu ligger framför oss. Magiskt. Jag lastade cykelkorgen full med ljuvligheter och cyklade genvägen hem genom skogen med den långa härliga nedförsbacken och var hemma på ett ögonblick. 




Rostig misse

Den rostiga katten fyndade jag vid höstens på-fyllar-resa till Mariefred i en av alla små mysiga butiker i stan. Nu är första gången den fått komma fram och det är alltid roligt att ha något nytt att dekorera med.




Fyllde upp med torkade växter

Det som är allra roligast med att skapa installationer är att gå på skattjakt och se vad som passar ihop och vilket tema som skapats. Eftersom jag enbart kunde frakta begränsat med vårblommor hem på cykeln fick jag helt enkelt fylla upp med det som fanns till hands vilket visade sig vara torkade växter från i höstas som den här kransen med torkad hortensia och humlekottar.  




Torkad stensöta i rostiga toner

Jag hittade också en halvgjord halmkrans i växthuset där jag bundit stensöta som jag plockat med hem från skogen och sedan inte orkat göra klart. Nu fick den pryda den stora krukan som fick flytta in i kransen och de torkade stensötabladen är ju så vackra med den lite rostiga färgtonen som var lätt att plocka upp med allt det rostiga som de här rostiga bladen. 



Den här rostiga prydnaden passade ju bra tillsammans med stensötans blad runt krukan. Den fyndade jag också vid Mariefredsresan när vi stannade till vid Gecko Trädgårdsbutik som var rena rama paradiset för rostälskare. 




Gick på skattjakt

Miscantusgräset som blommade så vackert i höstas vars vippor torkat och står kvar i perennarabatten fick naturligtvis flytta in när temat var torkade växter. Det var bara att ta sekatören och klippa av några grässtänglar. Sedan ville jag ha något som klängde på fönsterluckorna och kom att tänka på murgrönan som växer i Blomstergården - den fick bidra med lite grönt, slingrigt och ostyrigt. Den rostiga lådan med de vita blommorna har stått i köket på brickbordet och fick nu flytta ner i växthuset för att lysa upp skrivbordet. 




Älskad klöver

Jag älskar oxalis - klöver som har så vacker färgsättning i bladverket och som håller hela säsongen. Köpte två olika - en ljus och en mörk. Klöver passar i vilken kruka som helst och hänger så där snyggt över kanten.



Skickar ljus, värme och kärlek

Köpte även några rostiga sticks vid Gecko-besöket - så användbara. Hyacinter säljs  nu ut på handelsträdgårdarna och hade jag haft möjlighet hade jag köpt massor i de här läckra färgerna. De doftar underbart. Krukorna får stå i växthuset ett tag innan det är läge att placera dom utomhus. Såg också att tulpanerna som stått i zinkbaljor i växthuset hela vintern nu börjar komma upp - så kul att följa. 

Nu är vi inne i mars och den ljuvliga våren börjar visa sig och solen värmer även om det är mörka krafter som härjar i världen och människor som flyr sina hem så kan vi skicka ljus, kärlek och värme från våra hjärtan - positiva energier som fylls på och verkar för det goda i världen. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Härligt och vårigt inlägg Isa! Ja äntligen får man lite vårkänslor, som vi längtat! Soliga dagar men frostiga nätter...
    Underbara bilder och så fint du har det i växthuset. Jag måste köpa MER penséer idag :)
    KRAM från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa