onsdag 9 februari 2022

Välkomnar rudbeckian Goldilocks tillbaka till sommaren

 

En ny favorit

En favorit bland egenodlade sommarblommor i fjol i Blomstergården var Rudbeckian Goldilocks som levererade vackra blommor på stadiga stjälkar nästan hela sommaren.  Den karaktäristiska svarta konen i mitten för rudbeckiorna ger henne ett tydligt utseende. Sommaren 2021 var hon en nykomling som gärna får återkomma i sommar.



Egentligen skulle hon bli så här 

Egentligen var det så här hon skulle bli och som jag hade förväntat mig och det hade naturligtvis varit jättetrevligt om hon hade levererat dubbla kronblad i mängder men jag är absolut nöjd med det utseende hon åstadkom. Det måste vara påfrestande att producera så många kronblad. 




Stadiga stjälkar i blomsterfakiren

Tack vare hennes stadiga stjälkar var hon perfekt att använda till arrangemang i blomsterfakiren som kräver lite styrka i stjälkarna för att kunna stå bra och hålla upp blomhuvudet. Blommor med veka stjälkar är svåra att använda i blomsterfakiren. 



Lyser upp ett arrangemang

Hon lyser verkligen upp ett arrangemang med sina solgula lite gladlynta blommor med den avvikande uppstickande knoppen. Vacker tillsammans med jungfruhirs, flox, kärleksört, tandpetarsilja och vildfänkål. 



Blev många plantor

Jag fick många plantor som jag strösslade i en stor zinkbalja i Blomstergården samt i flera av degtrågen. Har ändå fröer kvar som jag kan så av i år för att få nya skördar till nya buketter till sommaren. Har dock inga illusioner att hon skall leverera blommor med dubbla kronblad till sommaren som på fröpåsen utan det blir till att jaga nya fröer i så fall från en annan leverantör och hoppas på bättre tur. Fast jag är ändå nöjd med hennes utseende och välkomnar henne gärna tillbaka sommaren 2022 i Blomstergården.




Livar upp med gult

Tycker det livar upp och blir glad av den gula färgen som sticker ut lite i lådorna. Har flera olika solrosor som skall sås och gula rosenskäror i olika nyanser. Framför växthuset vill jag ha gula solrosor i år för att förstärka Provencekänslan för längtan till Frankrike är stor nu.




Drömmer och längtar

Vill kunna plocka in stora buketter av glädjefulla solrosor till sommaren att njuta av i växthuset - det känns som en hägring den här blåsiga, iskalla februaridagen, men underbart att drömma om och längta efter.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

1 kommentar:

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa