lördag 5 februari 2022

Vintersådda godingar som Magic Night och Isaac House

 

Vintersådd goding

En sommarblomma/perenn jag inte haft så mycket tidigare är olika slags vädd. En vacker vävarväxt som tillför en hel del både i buketter och rabatter och som lockar till sig fjärilar och andra insekter. Den här vädden fångade jag hos den Engelska trädgården på Österlen. 

Tror den tillhör väddsläktet praktvädd och heter Magic Night - den har jag i alla fall vintersått i en godislåda nere i Blomstergården. Den kan nog tillföra lite dramatik i sommarens buketter tillsammans med dahlior, astrar och zinnior och lite spretigt gräs. 



Långblommare ...

Vädd finns ju i så många olika färgsättningar och utseende att man blir alldeles snurrig. Grekvädd blommar från juli och långt in på hösten. 



.. som brer ut sig

Vädd kan bre ut sig och bilda stora bestånd och liksom flyga över rabatten som i Engelska trädgårdens breda blomsterbårder.



Formgiven plantering

Formgivaren Hanna Wendelbo använde både Jättevädd och Praktvädd i sina sommarblomsplanteringar på Norrvikens trädgårdar i somras även om dom kanske inte syns så bra på bilden. 



Egenuppdragna

Själv drog jag upp den perenna väddklinten Greater Knapweed för ett antal år sedan och den har spritt sig och bildat stora ruggar i ruinrabatten där den lockar till sig bin och humlor. Lite tistelliknande gör den sig bra i buketter - både knoppig och utslagen. 



Hoppas på en ny favorit

Fast årets favorit tror jag kommer att bli höstvädden Isaac House som är dubbel i vitt och olika blå nyanser och jag hade nog inte trott den var en vädd om jag inte visste om det. Blommorna får veckade vackra kronblad och påminner lite grand om vallmon Amazing grace i sin färgsättning och personlighet. Se HÄR hos impecta. Den har jag också vintersått - får se hur det går. Plockar in lådorna i växthuset i mars när solen börjar lysa så får den det varmt och mysigt och kan börja gro. 

Längtan är stor nu efter trädgårdslivet fast nu är vi i alla fall inne i februari som är en kort månad och innan vi hinner blinka kommer mars och knackar på. Tills dess får man plocka med sina fröpåsar, måna om pelargonerna och drömma om prunkande rabatter och ljuvligt trädgårdsliv som hägrar där framme.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra.
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Åh, visa inte såna där snyggingar som den mörka!! Jag SKA inte så i år!!!
    (var har du köpt fröna?)

    Har faktiskt några väddar redan när jag tänker efter. De är trevliga men frösår sig friskt!

    //Trädgårdshälsningar
    Lillianna
    www.pinktownroses.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillianna !
      Javisst är den snygg med riktig vill-ha-faktor !
      Fröer hos Impecta. Vilka sorter har du i trädgården ?
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Vädd är en favorit. De är riktiga insektsmagneter, och blommar så otroligt fint. Den mörka är en skönhet.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maribel !
      Så roligt att höra - ser fram mot sommarens blomstring !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Hej!

    Åhhh... va mycket vackra blommor! Fin blogg du har. GRATTIS!

    Kram... Lena

    Länken är till pappas sida:
    http://www.oland4ever.com/grasklippning-oland-borgholm-morbylanga.html

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa