söndag 5 september 2021

Ljungkrona, solrosvandring och gårdsbutiksturné


Äntligen på banan igen

Det är skönt när livet vänder och man får känna sig "normal" igen. Äntligen är man på banan. Jättehärlig dag igår med strålande solsken, en kropp som bar och turné till lite olika gårdsbutiker. 




Börjat höstpynta

Hösten börjar göra sitt intåg nu vare sig man vill eller inte så jag inhandlade septembers första ljungplantor i helgen. Hittade ett kopparfat i gömmorna där kronan som stått i rostiga rosenrabatten i flera år passade precis. Nu lyser den upp på matbordet på uteplatsen på baksidan där vi vistas mest och kan även ses från mitt hemmakontor.   




Inte än !!!

Både i går morse och nu på morgonen har vi haft endast 2 grader runt cirka kl. 5-6. Huuu - det känns alldeles för tidigt och jag får nog plocka fram fiberduken till kvällen i fall det fortsätter för det är flera dahlior som inte ens börjat blomma än. Vi bor i ett köldhål så nu får även alla pellisar som stått ute snällt flytta in i växthuset för att klara livhanken. 




 

Så gott !

När kvällarna nu blivit lite kyligare smakade det ljuvligt med varm musselsoppa i växthuset. Brukar göra en variant med fänkål och pancetta som sätter lite extra krydda på anrättningen. Älskar skaldjur och musslor är ju både nyttiga och billiga. 




Första stoppet

Ett stopp vi gjorde på vår lilla turné var hos Emmas Butik och Emmas lilla spa - en jättehärlig inredningsbutik på landet med massor av vill-ha-saker. 





Den här bordslampan fastnade jag för. Har tröttnat på en sliten IKEA-lampa som stått i vårt köksfönster i många år. Nu var det dags för lite uppfräschning.




Satt avtryck i själen

Dessutom har Emma självplock av solrosor och att vandra in i ett helt fält med 2-meter höga solrosor är en mäktig upplevelse. För bara 60kr fick jag en välfylld solrosbukett med mig hem och ett härligt avtryck i själen av solrosvandringen. 




Ny dag - nya möjligheter

Fyllde på buketten med ett knippe dillkronor för 20kr från en annan gårdsbutik efter vägen och fyllde upp museivasen på matsalsbordet. Vid lunchtid hamnade vi på en grekisk liten taverna i Odensbacken som bjöd både på förrätt och efterrätt till vår stora förtjusning. Vi var ganska så nöjda när vi styrde kosan hemåt igen. En lagom tur eftersom maken gärna vill följa travsändningen som startar kl. 14.30 och jag brukar bli trött efter några timmars turnerande. 

I dag väntar en ny dag med nya möjligheter - kanske vandrar det in några nya höstplantor eller en ny höstkrans väntar på att skapas.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Kul att komma ut på en utflykt och vilken ljuvlig butik! Lampan gillar jag skarpt :)
    Ja helt plötsligt blev det höst i luften här också...men ingen frost än.
    Ha en fin kväll!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa