torsdag 23 september 2021

Höstfeeling genom åren

 

Vart tog du vägen ?

Idag gräver jag i bildarkivet och fiskar upp lite höstliga bilder. Den här lilla lilla grodan har jag inte sett på många år - undrar var den tog vägen egentligen ? Den var så himla söt och satt liksom sista touchen på ett arrangemang med sina charmiga uppsyn. Eftersom den verkligen var pytteliten var det kanske inte så konstigt att den försvann. 




Höst i ruinen

Att slå sig ner någonstans i trädgården på ett fårskinn mellan allt trädgårderande är så himla skönt. Ännu skönare är det om det är en ombonad hörna med några blommande krukor och kära ting. 




Den sista maffiga buketten

En sista maffig höstbukett från trädgården kan bli en riktig njutarbukett när man är går loss på det som fortfarande blommar. Kärleksört är alltid tacksam i buketter och står länge, kaprifol som blommat om får stå för lite spret medan rosorna bara är ljuva, skira och vackra. 




Rost + grönt

Kan ju aldrig få nog av rost och vad passar bättre på hösten än en vackert rostig balja full med slingrande klöver och överblommade solhattar som glänser. 




Ibland vill man hålla det enkelt

Ibland räcker det med en äppelkrans för att skapa lite höstfeeling i trädgården. "I det enkla bor det vackra" som Ernst brukar säga. 




Eller ösa på och duka upp

Har man plats kan man duka upp på en gammal järnsäng som jag gjorde en höst när jag plockade ihop allt jag kunde hitta och dukade upp. Sommarblommor som sjöng på sista versen blandat med hösttoner, stora glasflaskor och kottar i gallerkrukor. Mossa att strössla med, små söta pumpor varvat med äppellådor på kant. Fruktansvärt roligt att leka och bara ösa på. 




Naturliga inslag

Naturen är full av material just nu och strutbräken är så användbar både i arrangemang och i kransar. Det är så vackert efter vägkanterna med alla bestånd av strutbräken som mörknar och torkar mer och mer. Det är något vilsamt över det hela. 



Finns så mycket material nu

Hösten är en fantastisk tid för att binda kransar när det finns så mycket toppenmaterial att binda av - det är nog bara fantasin som sätter gränser. Så roligt att få skapa och helt gå upp i skapandet.




Åldrades med både värdighet och charm

Såg i morse när jag cyklade till jobbet att lönnarna börjat skifta färg och snart är det dags att skapa höstens första lönnrosor - ett jätteroligt pyssel som går snabbt att skapa. Den här kransen tror jag hängde ända till våren och åldrades med både värdighet och charm. 

Efter att ha levererat årets sista prognos på jobbet har jag redan tagit helg och det känns fantastiskt roligt att åka till Orsa och träffa mina äldsta vänner. Vi träffades redan när vi gick i första klass, hängde sedan ihop hela stalltiden och vidare genom livet. Vänner som varit med på hela resan är guld värda och jag är så tacksam att dom finns. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Alltid så roligt att besöka din blogg! Du har så många härliga krypin och fantastiska idéer och inspirerande lösningar. Blir så sugen på lönnrosekransen. Har aldrig provat!

    Ha det så härligt i din oas!
    Höstkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Trevligt att titta in på din sida och tack för inspirationen du bjuder på nu blir man ju lite sugen på att ta vara på lönnens blad samt annat som finns utanför.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  3. Alltid skön och blommig inspiration hos dig :) Hopppas du fick en kul helg i Orsa!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa