onsdag 29 september 2021

Oväntat besök i trädgården

 

Skrek för sitt liv

Jag satt i godan ro vid datorn en söndagskväll i slutet av augusti när jag plötsligt hörde ett fågelskri som jag aldrig hört tidigare. Det hördes tydligt att den här fågeln var i nöd och skrek för sitt liv. Jag slängde mig ut genom altandörren och spanade upp på hustaket där skatorna fladdrade omkring men trots att dom snabbt försvann så fortsatte det hjärtskärande skrikandet. Det var först när jag sänkte blicken som jag fick syn på den lilla nymfparakiten som landat på trädgårdsfåtöljen på uteplatsen. 




Oväntat besök

Det var verkligen ett oväntat besök och jag började prata lugnande med den lilla fågeln så den inte skulle vara så rädd längre nu när skatorna hade försvunnit. Han fann sig snabbt till rätta, burrade upp sig och började putsa fjädrarna. Jag tog det som ett tecken på att han kände sig trygg igen. 



 

Blev modigare och modigare

I takt med att vi började lära känna varandra blev han modigare och modigare och snart flög han över huvudet på mig och försökte landa men intog fönsterblecket istället. Han var väldigt intresserad av vad som fanns där innanför fönstret, sprang otåligt fram och tillbaka och kikade in. 



Prydnadsfågelburen kom till nytta

Jag förstod ju att den här gynnaren var på rymmen och drog fram min prydnadsfågelbur som stod i närheten och lockade med lite gurka och sallad och mycket riktigt så kom han farande, undersökte botten och tog sig sedan blixtsnabbt ur buren igen. Det var maken som sedan fick honom fast genom att ta honom på en pinne och snabbt stänga locket. 




Aldrig sett så sur fågel

Det var inte populärt att bli infångad och fågeln gjorde flera desperata försök att fly innan han insåg att han var fast. Har aldrig sett en sådan sur fågel som då och för att lugna honom la vi över en handduk och sedan blev det lugnt i buren. Grannar involverades och via facebook kom vi så småningom i kontakt med ägaren som sent på söndagskvällen kom och hämtade hem Sam till sin väntande fru. 

Sam hade varit på rymmen en hel månad och måste ha haft änglavakt eftersom han klarat sig så bra så länge. Nu är han tillbaka i sin bur och jag vet inte om vi gjorde en god gärning eller inte. Han njöt verkligen av sin frihet, var en duktig flygare och mat måste han ha skaffat sig i trädgårdar under sin rymning. Han hade inte haft en chans att klara sig nu när det börjar bli kallare och kanske längtade han in i värmen där han sprang på fönsterblecket och hans fru är säkert överlycklig över att han är tillbaka oskadd liksom hans ägare. 

Under den korta tid jag lärde känna Sam satt han ett avtryck hos mig och jag saknar hans härliga personlighet. I trädgården har jag tidigare haft besök av en del vilda fåglar som också blivit ett kärt minne. Om våra möten kan du läsa mer om HÄR och HÄR

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa  

3 kommentarer:

  1. Vilken stålfarfar till fågel! Du har verkligen räddat en speciell pippi. Sån tur att han for ner i just din trädgård och att det hela fick ett lyckligt slut.

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Vad skönt att han kom tillbaka till sin familj. Tror inte heller att han hade klarat sig när det blir kallare.
    Kram Marika

    SvaraRadera
  3. Hienoa että hän pelastui kuitenkin varmalta kuolemalta koska talvi on tulossa. Mukavaa kun sinulla sattui juuri olemaan myös pieni lintuhäkki mihin sait sen houkuteltua.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa