måndag 20 september 2021

Njuter av de remonterade godingarna

 

Efterlängtade återblommare

Rosorna remonterar nu i rabatterna och är nästan ännu mer efterlängtade nu än tidigt i våras. När andra floret kommer är det inte lika blomrikt som det första men så välkommet. Här är det Jubilee Celebration som blommar tillsammans med kantnepeta i rostiga rosenrabatten och jag blir lika imponerad varje gång jag blickar in i hennes otaliga ljuvliga kronblad. Det är som ett myller därinne och jag tänker att det måste kosta på att veckla ut alla. 




En riktig goding

En annan goding i den rabatten är Leonardo da Vinci som har ett friskt grönt grenverk och som är en pålitlig rossort som alltid levererar. Har haft den rossorten både i rabatten och i kruka och dom har blommat nästan oavbrutet hela sommaren. Förstår att den blev vald till Årets ros 2010.




Gillar - gillar inte ?

En som satt mängder med nya knoppar och som har en lite avvikande svalkande färgton är Novalis - en ros som ingår i serien Märchen Rosen (sagorosor) från rosförädlaren Kordes. Jag blir aldrig riktig klok på om jag gillar den här rosen eller inte. Hon blommar snabbt över och jag hinner liksom inte riktigt med att uppleva hennes bästa stadie. Känns som vi är lite i otakt med varandra.



Söta Claire

I nya staketrabatten på framsidan som ännu inte fått något poetiskt namn blommar nu söta Claire Austin om i en ljuvlig ljusgul nyans innan hon tonar ut i vitt. Hennes blommor är lite tunga för de skira grenarna och hon nickar med huvudet så man får lyfta upp henne när man vill njuta av hennes fagra uppenbarelse. Hoppas grenarna blir kraftigare med åren så dom orkar hålla upp henne som hon förtjänar.  




Gynnsamt klimat

Chippendale är en annan modern buskros som blommar för fullt igen i rosenrabatten på uteplatsen på baksidan där den får växa i fullt söderläge mot en husvägg. Uteplatsen är kringbyggd med tre huskroppar och en thujahäck så här bildas lätt ett mikroklimat som gör det gynnsamt för rosor.



Hetlevrad i sommar

Therese Bugnet som växer i rosenhäcken mellan växthuset och ruinen har varit hetlevrad i sommar och växt över alla bräddar. Hon blommar fortfarande och lockar till sig insekter. 



Planterade nog för tätt

Hon har nästan vält sänggaveln där hon kastar sig fram och jag borde naturligtvis ha bundit upp henne vilket jag tänkt varje gång jag passerat. Jag var inte beredd på att hon skulle växa så otroligt och nu är det ganska så trångt runt henne. Fem buskar planterades för en del år sedan (2015) och nu i efterhand kanske jag planterade dom lite väl tätt. Hon kan ju alltid klippas ner till lämplig storlek till våren. Samtidigt tycker jag att det är lite mysigt när det är lite vildvuxet och det bildas dolda rum i trädgården. 

Det är tacksamt med rosor som blommar om den här tiden på säsongen när inte så mycket annat blommar. Det behövs verkligen nu när hösten rycker fram och tar mer och mer för sig. Blev kall i helgen och ligger nu hemma med halsont som jag hoppas släpper snart.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra!
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Wonderful roses. Nature is amazing.
    Beautiful photos.

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Härliga rosor, har syrran eller kusinen till din Therese. Louise Bugnét, också en väldigt frisk och fin ros.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  3. Underbara rosor och underbara bilder!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa