onsdag 9 juni 2021

Busigt, skirt och ljuvliga toner i vita rabatten

 

Fulsnygg skönhet

I nya vita rabatten på framsidan som nu är både vit och lila har jag planterat in en clematis som är just det med en dragning mot skirt ljusblått. Det var färgen som fick avgöra när jag botaniserade hos Trädgårdsväxter som är en handelsträdgård som ligger på cykelavstånd hemifrån. 

Den här fulsnygga skönheten blommar juni-juli och remonterar sedan även i aug-sept. Tänker mig att hon skall klä in den rostiga stolen med sköna blomster som kan bli 11-15 cm - inte dåligt att producera så stora dubbla blommor av en späd planta.



Rufsig och dubbelblommande

När hon väl kommer igång tror jag blommorna är vackrare än vad de första visat nu - på bilder jag sett är hon lite rufsig och har vecklat ut sina kronblad mycket mer. Blue Light heter den sköna och jag hoppas på skönt rufs vad det lider. Jag läste mig till att hon blommar på fjolårsskotten så det kanske inte blir så mycket blomning i år utan mer för framtiden. Tidigare har jag haft otur med en del clematisar som jag planterat - de har fått torksjuka och tynat bort. Hoppas den här klarar livhanken. 



Busiga och ljuva

Mer lila har också flyttat in i rabatten i lådan på damcykeln när vi i helgen stannade vid Kalles Trädgård i Askersund på hemväg från Motala och andra vaccinsprutan. Jag hittade dubbla småpetunior som fick sällskap av lite egenuppdragna sköningar som rosa hängpetunia, skir spretig sommarslöja och robust broksalvia. Älskar dessa romantiska sommarblommorna som är både busiga och ljuva. 





Rosa fick bryta av allt lila

Jag planterade inte i själva trälådan utan i amplar som jag sedan lirkade ner i lådan och pallade upp med några grunda skålar som gör att amplarna kommer i kant med lådkanten.  Nu har det nyss regnat så blommorna ser lite ledsna ut men kommer snart att repa sig. Jorden i amplarna är preparerade med långtidsverkande gödsel så jag hoppas på överdådig blomning större delen av sommaren. Nu skall bara armeringsjärnen som håller cykeln på plats kapas - blir lite irriterad på dom där dom sticker upp. Än har vi inte lyckats få av dom trots inlåning av en stor avbitartång. Projektet går vidare.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Oi miten kaunis ruosteinen tuoli ja kauniit istutukset 🤗❤

    SvaraRadera
  2. Vakker Clematis, håper den slipper visnesyken! /Eirin

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om att en del clematis är fulsnygga, kanske på gränsen till litet vulgära...... Din clematis ser frisk och frodig u t. Håller tummarna för att den skall överleva. Ha det bra.

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar klematis! Den ska jag hålla utkik efter! De är tacksamma klättrare...
    Såååå vackert i din trädgård just nu - helt magiskt!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa