tisdag 9 mars 2021

Tager hvad man hafver i nyfyndad blomsterfakir

 

Halkade in och fingrarna slant

Jag har blivit med blomsterfakir - och fort gick det också. Jag "råkade" halka in på en oerhört inspirerande sida och innan jag visste vad fingrarna hade för sig där på tangenterna hade jag klickat hem en. Två dagar tog det sedan låg den i brevlådan i dag när jag kom hem från jobbet.



Väldigt vass

Tung var den och vass. Väldigt vass. Det är därför stjälkarna sitter så himla bra i den. Tydligen är det en gammal variant som har blivit inne igen och hittar jag en på loppis kommer jag att slänga mig över den för dom här vill man ha fler av. 



Tager hvad man hafver

Jag hade inget växtmaterial hemma som jag kunde testa blomsterfakiren på men man gör väl som Kajsa Varg och tager hvad man haver och jag hade Miscantusgräs i trädgården och överblommade tulpaner som skulle kasseras. Det var verkligen jätteroligt att skapa med den här lilla tillspetsade mojängen.



Loppisfynd

Jag har tidigare fyndat såna här glasgrejer i olika storlekar som jag använt en hel del men den här lilla vassa grejen slår det mesta i den vägen. Den kommer att bli flitigt använd när Blomstergården prunkar i sommar - jag som tänkt plocka enorma pampiga buketter kommer även att vara mer finsmakad och plocka av några enstaka exemplar som skall få bli spetsade och stå så där snyggt gärna i en loppad skål eller soppterrin som jag har många av.




Fått mersmak

Visst finns det en skönhet även i det som är överblommat, skrynkligt och erfaret. ALLA stadier i en tulpans liv är vackert tycker jag.

HÄR har jag köpt min blomsterfakir och kanske blir det en hanataba också - nu när jag fått mersmak för att skapa buketter med roliga och kreativa verktyg.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra!
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Åh, fakirer, älskar dem! Har just beställt ett gäng från Amazon (eftersom de är billigare där). Har också flera stycken av glas men jag tycker inte alls att de funkar lika bra. Ikebana - eja vore jag så kreativ. Men du är en bra inspirationskälla.
    Idag snöar det igen här, men snart kommer Dara i jorden!

    SvaraRadera
  2. Jamen såna har jag ett gäng av, gamla...måste nog leta upp dom! Bra tips!
    Ha en fin helg nu Isa.
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Har köpt flera såna i glas på loppis. Har förstått att de kallas blomstergroda.En fakir har jag också. Tror jag köpte den på Zetas en gång för längesen. Gjorde mig en hanataba av två lock till såna gravlyktor. Borrade hål och satte ihop de med en skruv och mutter så det går att vrida. Funkar även om jag inte använt den så mycket än.
    Kram Annika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa