tisdag 16 mars 2021

Äntligen frösådder, sicilansk vildfänkål och en kinkig dam som breder ut sig

 

Behöver gott om plats

Nu har jag äntligen kommit igång igen med frösådderna och i går eftermiddag stod jag i solskenet i ett invaderat kök med fröpåsar, jord och vindruvslådor överallt på bänkarna. Så härligt. Klockrankans fröer kom äntligen ner i jorden och står nu och gosar sig på badrumsgolvets värme. Hon brukar vara lite kinkig innan hon behagar sticka upp sina små groddar - sedan brukar det gå undan med en väldig fart och hon kan bli riktigt stor innan det är dags för utplantering, så det gäller att man har gott om plats för henne.



Höstsått ringblomma

Flera olika sorters ringblomma har jag redan höstsått lite överallt i trädgården som den vackra Snow Princess och sedan kommer jag att direktså ännu fler i april/maj när jorden reder sig. Fortfarande är degtrågen i Blomstergården helt genomfrusna så det kommer att dröja innan de tinar upp eftersom nätterna fortfarande är kalla med minusgrader.

Följande sorter kom också ner i sina återbrukade vindruvslådor:

Rudbeckia Goldilocks

Lobelia Cascade Mixed

Broksalvia Blue Monday

Vaxblomma Cerinthe major "Purpurascens"

Jungfruhirs Fontaine

Zinnia Purple Prince

Röd solhatt Magnus

Sommaraster Silvery Rose

Snötörel F1 Glitz

Gypsophila Sommarslöja

Fänkål Finocchio Selvatico




Italiensk vildfänkål

Fänkål har jag velat odla sedan jag såg den i köksträdgården hos Wij Trädgårdar för några år sedan. Nu blev det inte Knölfänkål utan en vildfänkål med vackra kronor som jag tänkte skulle bli vackra i buketter. På Sicilien växer den vilt längst kuster och bergsluttningar och är en delikatess tidigt på våren. Jag köper mina fänkålsfröer från Franchi som har fantastiskt vackra fröpåsar med mängder av fröer med hög grobarhet. 



Smidigt med vintersådd

Förra året var första året som jag på allvar vintersådde och det var väldigt smidigt. Bl. a. kantnepetan grodde bra och jag kunde strössla rikligt med plantor i trädgården. 



Beväpna sig med en rejäl dos tålamod

I augusti blommade plantorna och hade vuxit sig stora liksom tandpetarsiljan och jätteverbenan som jag också vintersått och dragit upp från frö. Det skall bli så roligt att följa frösådderna i växthuset även om det kommer att dröja ett tag innan de kikar upp så man får beväpna sig med en rejäl dos tålamod. När de väl kommer igång går det snabbt och fördelen med vintersådd är att man slipper härda växterna eftersom de redan är vana vid kyligt klimat. 

Omskolningen kommer man dock inte undan och jag har en känsla av att växthuset kommer att vara överfullt av småplantor i maj. Ett kärt besvär kan jag tycka nu fast när man väl står där med mängder av små plantor som skall skolas om brukar det inte vara lika roligt. Tänk att man aldrig lär sig att bara sätta max 10 fröer av varje sort istället för mängder. Jag försöker träna på det varje år - får se om jag lyckas i år. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Che bel lavoro! Sei già davvero preparata per la primavera e le piantagioni! Complimenti!

    Buona serata :)

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Man ser framför sig stora fina växter när man sår, men det blir inte alltid så. Har sått en hel del, men är inte klar. Det blev klockranka i år igen, trots att den inte behagat blomma, men hade frön, så då provar jag igen.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Ihania kukkia olet kuvannut. Villi fenkoli kuulostaa ihanalta me käytämme yrttejä todella paljon ja tuoreena ne on parasta. Siemeniä on täälläkin kylvetty mutta vain perennojen ja muutama shilin.

    SvaraRadera
  4. Provar med klockranka igen. Förra året fick jag bara någon blomma innan det blev kallt. Vet att jag fick så vacker bronsfärgad fänkål som en kom pis sått. Så fin i bukett. Ja det är roligt att sätta igång. Ser fram emot buketten med den fina blomstermoroten från dig också.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. ICH FREUE mich schon so auf den FRÜHLING...

    wünsche noch einen schönen TAG
    bis bald die BIRGIT aus TIROL

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa