lördag 20 mars 2021

Nedklippt klematis, orangeglada franska tulpaner och våren första växthusfika

 

Alla drivor av kronblad bortsopade

Nu har vi äntligen klippt ner klematisen som växt efter stegen i växthuset och som sträckt sig ända upp till taket på sin fjolårs färd. Så skönt - det är liksom det första man får göra varje år innan man kan börja städa resten. Nu är alla drivor av kronblad bortsopade och de flesta fönstret på gaveln putsade. Även om kronbladen har en förmåga att dyka upp ända fram till midsommar precis som barren efter julgranen.  Klematisen har klarat vintern fint, börjar snart att grönska och påbörja årets färd mot himmelska höjder.



Obligatoriska vårduken på

När trädgårdsbordet som brukar stå i ruinen var utplockat från sin vintervistelse i växthuset gick jag lös på ljuskronan med sprayfärg när jag ändå hade plats för trappstegen under kronan. Den hade blivit solblekt och nästan helt tappat sin turkosa färg. Nu är den turkos igen med lite rostig patina efter en hel del års växthusliv. 

Sedan fick bordet som stått i hörnet vid den turkosa dörren komma fram på sin ordinarie plats med den vårobligatoriska Lena Linderholmduken som brukar lysa upp växthuset med sina glada apelsiner och citroner den här tiden på året. Det gamla utdragsbordet har hållt bra sedan vi byggde växthuset sommaren 2010 och köpte det begagnat på ett återbruk. När jag tänker efter är nog de flesta möbler i växthuset återbruk från det året och hänger med fortfarande. 



Orangeglada franska tulpaner

Makens vackra orangeglada franska tulpaner fick sedan flytta in för att tillföra lite mer färg och vårkänsla tillsammans med alla textilier som kuddar, dynor och filtar. Så härligt när man sopat, torkat och flyttat saker fram och tillbaka i timmar att till slut vara någotsånär klar. 


 

Vårens första växthusfika

När allt var klart var det underbart att sjunka ner i korgstolen för vårens första växthusfika och bara njuta av ett rent växthus. Visst återstår det en del pyssel men nu är i alla fall växthuset välkomnande och man kan vistas i det. Sedan får man ta resten i lugn och ro - ett steg i taget.



Glutenfri banankaka med choklad

Jag bakade en glutenfri banankaka med choklad i går som passade så bra att få njuta av i dag efter allt städande. För att göra den helt allergisanerad använde jag chiafrön tillsammans med vatten istället för ägg i kakan. 1 msk chiafrön + 3msk vatten som får svälla motsvarar 1 ägg. Egentligen skulle den toppas med mandel men det hade jag inga hemma men den hade nog sett lite vackrare ut med mandel. HÄR hittar du receptet. Och en väldigt vacker kaka. Min var i alla fall god. 



Lökväxter med blandat resultat

Jag satt ju en hel del lökväxter sent i höstas i en massa zinkbaljor med blandat resultat. Nu har i alla fall tulpanerna i den stora zinkbaljan börjat slå ut och fått flytta in i växthuset från vintervistelsen i förrådet. 



Dubbla godingar

Tänk om jag hade satt alla tulpanerna i den här zinkbaljan i stället för att fylla en hink också. Till nästa år skall jag proppa baljan full med tulpanlökar så det blir så där Claus-Dalby-maffigt. Slår alla ut i år kommer det att bli maffigt ändå eftersom dom är dubbla. 



Slut för idag

Nu ska jag inte göra ett knop till idag utan bara ta hand om min värkande kropp och njuta av att växthuset är i ordning. Till veckan kommer det att bli varmare och en dag i taget närmar vi oss våren. Så Underbart.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa


PS: Kika gärna in på Trädgårdsfägring och se vad andra trädgårdsbloggare har för sig. DS. 

4 kommentarer:

  1. Så fint och fiffigt att använda stegen som klätterstöd. Tack för tipset om Franchi. Beställde några fröer och såg att de även hade en bok som jag beställde på biblioteket. Isvindar här idag så glad att jag putsade taket på växthuset igår. Hade inte varit skönt idag. Men våren är i antågande!
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika !
      Franchi har så bra fröer och man får så många för pengarna. Räcker i flera år. Deras olika basilika är magiska.
      Usch ja - det är isvindar här med idag. Mitt tak på växthuset har jag aldrig putsat - funderar på om man kan ta högtryckstvätten med medel i, svårt att komma åt annars.
      Härligt - nu möter vi snart våren !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hur mysigt som helst i ditt växthus och så den där magiska turkosa färgen! Stort gilla på den :) Ja efter några kyliga veckor hoppas jag på lite vårvärme nu...bättre sent än aldrig!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Så fint i ditt växthus, vårglada fina färger, som man blir glad av.
    Ha en härlig vecka /Kram Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa