torsdag 31 december 2020

Årskrönika - året som gått del 1


Januari

Det var många år sedan jag skrev en årskrönika men i dag på morgonkvisten när fullmånens påverkan var som störst slog lusten till. Det gjorde den tydligen också 4 januari i år för då stod jag i växthuset och vintersådde fröer för glatta livet. Kanske var det i tidigaste laget men jag ville ju att Jätteverbenan skulle få lång tid på sig att gro. Och det gjorde den.



 

Nu är det dags att börja samla druvaskar igen till årets vintersådder - så himla bra att bredså fröerna i. Det var med lite blandat resultat som fröerna grodde där i växthuset under våren. Vissa kom igång på bred front medan vissa andra stod och stampade. Skall bli spännande att följa vårens frösådder i växthuset.




Kreativiteten slog till i slutet av januari och ett loppat bord blev målat och dekorerat med Lena Linderholmsservetter.




Februari 

Fler fröpåsar gör entré som bedårat mig från frökatalogernas sidor - tror många av dom fortfarande är osådda och skall få komma i jorden till våren istället. 





Jag ropar in en trädgårdsbänk hos Stadsauktionen här i stan och fortfarande är det ingen snö ute.



Maken slår till med tulpanchock och soppterrinen fylls med ljuvliga krispiga tulpaner.




Mars

Första vårmånaden gör entré och ljuvliga små vårblommor börjar pryda trädgården i zinkhinkar. De första små yrvakna små bedårande vårblommorna är fantastiska och är som mumma för en törstande trädgårdssjäl.




I slutet av mars visar sig första fjärilen i trädgården - åhh vilken lycka.




Maken fortsätter att förära mig tulpanchocker att njuta av.





Mars är ju inte så långt borta och snart är vi där igen och kan njuta av vårens första blomster



Så underbart att längta till, drömma om och se fram mot. 




April

Frösådderna i växthuset börjar ta sig och trängs i sina små askar. Snart dags för omskolning.






Skrivbordet i växthuset pyntas upp till påsk och fler bedårande vårblommor flyttar in.




Jag klipper thujahäcken på baksida runt uteplatsen som inte fått någon ansning på många år.





Nu börjar vi flytta ut i trädgården och den porlande fontänen har kommit igång. När den har kommit på plats då är det verkligen vår på riktigt. 





Redan i slutet av april börjar sommarblommorna landa i trädgården och handelsträdgårdarna lockar med säsongens första godingar. En milstolpe i trädgårdslivet.





Maj

Omgörningen av framsidan pågår för fullt och 3 st Silverpäronträd har införskaffats.




Nya rabatten börjar ta form och skall fyllas upp med växter. Staketet har tvättats, skrapats och målats.




Befintlig rabatt vid huset har breddats, tömts och nu skall nya buskar av Dvärgspirea planteras. Stengången har lagts om så nu slipper man snubbla på uppskjutande plattor.





Kantnepetan Walkers Low växer sig alldeles för stor i rostiga rosenrabatten. Jag får gräva upp 3 exemplar och flytta till långa perennarabatten för att rädda rosorna från att kvävas.





Juni

Fantastiska juni då rosorna blommar är den bästa månaden på hela året och jag önskar att den aldrig ska ta slut.




I nya rabatten på framsidan börjar de flyttade växterna att ta sig och ser ut att trivas.






Träden har kommit på plats med snart rostiga trädringar. Skall bli intressant att se hur grenverket kommer att bli eftersom dom är bottenympade och har grenar ända nerifrån.




I rostiga rosenrabatten har den dubbla rosa vallmon invaderat och gör sig så bra tillsammans med kantnepetan.

Oj, det blev många bilder, härliga minnen och så underbart att en ny säsong snart startar igen. Yes - jag är redo !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra ! Ett riktigt Gott Nytt trädgårdsår 2021 önskar jag dig !
Kram/Isa

PS. HÄR hittar du del 2 i årskrönikan DS. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa