torsdag 3 december 2020

Ljusslingor som lyser upp, jakten på granris och ibland ska man ha tur

 

Lyser upp 

Så stämningsfullt det är nu med alla ljusslingor överallt i trädgårdarna. De lyser verkligen upp den här mörka tiden och gör min cykelväg till jobbet mycket ljusare och roligare. Tror aldrig jag sett så många ljusslingor tidigare - alla pyntar upp för att världen ska bli lite ljusare i dessa coronatider. Så vackert. 



Mysigt att se från köket

Hemma har jag fått upp en ljusgardin på framsidan av växthuset som lyser upp både morgon och kväll. Så mysigt att sitta i köket och se ner på växthuset som lyser upp trädgården. Nu räckte den inte till hela framsidan men det får vara så - orkar inte flytta om den så den hamnar på mitten. Den är ju stämningsfull ändå. 


Blomlådor HÄR 


I fjol hade jag massor

I lådorna på framsidan under fönstren har det också letat sig in ljusslingor. Köpte fel så det blev en gardin här med. Dessutom hade jag inget gran- eller tallris överhuvudtaget i år att fylla lådorna med. Ifjol hade jag sån tur att en nyinflyttad granne kapade ner en hel del barrträd som jag fick plocka ifrån så jag hade massor av ris till både lådor, hinkar och till kransar, men i år visste jag inte hur jag skulle få tag på ris. 



Man får vara kreativ

Och har man inget ris och inte vill köpa små buntar för dyra pengar får man vara kreativ. När vi var och handlade tidigt i söndags morse på en större matvarubutik som hade julgransförsäljning hittade jag en massa klipp efter julgranskapning på marken och efter en fråga inne i butiken fick jag en stor bunt med mig hem. 

Sedan kom jag på att det finns ett risupplag inte långt från oss där man kan tömma sitt ris - kanske fanns det någon som hade tömt granris eller tallris där som man kunde plocka med sig. Och visst fanns det jättefint tallris som fick följa med hem - återvinning när det är som bäst. Och jag skäms inte ett dugg. 
  



Nästan för bra för att vara sant

Dessutom måste jag ha blivit bönhörd för i går när jag cyklade hem från jobbet hade någon åkt förbi och tappat en del grenar med vackert fylligt granris på vägen så lämpligt precis utanför makens jobb som han plockade upp och levererade hem. Så idag har jag stått och skapat kransar i växthuset som helt plötsligt lystes upp när ljusslingan slog på kl. 15.00.  



I morgon fortsätter fixandet

I morgon är jag ledig igen - så himla skönt att plocka lite semesterdagar så veckorna blir kortare. Är så trött den här tiden och tupplurarna har varit långa de senaste eftermiddagarna. I morgon förmiddag ska jag fortsätta fixa med granris och ljusslingor. Och kanske ännu en krans. Härligt att se fram mot. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Julmysigt hos dig och vilket bra tips med granriset! Ja detta mörker som råder är tärande, jag gäspar mig igenom dagarna...gråväder är det också.
    Men GLAD 2:a advent till dig Isa och ta väl hand om dig!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa