tisdag 29 december 2020

Drömmer om sommarens blomlådor, fröbeställning och bedårande blomster

 

Tid för drömmar

Tiden mellan jul och nyår med en massa klämdagar och abstinens efter sommarens blomning och grönska är en riktigt bra tid för att drömma sig bort i frökatalogerna underbara värld och inventera vad som ska kompletteras och vad som döljer sig i gömmorna att plockas fram. 

Jag upptäcker också vad dyrt det har blivit med en fröpåse - över 40-50 kr är inte ovanligt för de mest åtråvärda och eftersom man vill ha massor kan det bli dyrt. Samtidigt får man ju sätta priset i relation till hur många plantor man får ut ur en fröpåse och vad den plantan skulle ha kostat om man köpt den. Har häpnat flera ggr vid besök på handelsträdgården vad t.ex. en uppdriven Jätteverbena kostat och blivit glad över att jag drivit upp så många själv från egna fröer. Nu har den dessutom frösått sig lite varstans i trädgården och har nästan blivit som ett ogräs. Så man kan bli riktigt bortskämd av den när den trivs.



Något grått vackert bladverk

Till mina blomlådor i sommar vill jag ha något grått vackert bladverk och funderar på antingen rabatteternell Silver Mist eller silversalvian White bird. Den sistnämnda såg jag i blomlådorna vid Wij Trädgårdar i fjol vid entrén till restaurangen och B&B där vi stannade över en natt. Mer från den vistelsen hittar du HÄR och HÄR.



Häftig komposition

Tycker det var en häftig komposition med den bulliga persiljan, det höga gräset (och det sirliga) tillsammans med uppstickaren den röda petunian och det gråsilvriga från Silversalvian. 

I mina egna blomlådor tänker jag mig det gråsilvriga tillsammans med rosa pelargoner som man oftast kan köpa för en billig penning på handelsträdgården. I somras hittade jag stora, kraftiga för 20kr/styck hos Katrinebergs handelsträdgård mitt i skogen i Frövi och nu får en del övervintra i förrådet och som jag hoppas överlever vintervistelsen. Vita, rosa eller lila Million Bells får också gärna flytta in i lådorna. Och kanske lite bullig persilja.



Nyplanterat

Så här såg lådorna ut i mitten av maj i somras - som helt nyplanterade. Grusnejlikan var fin länge men brukar aldrig räcka hela sommaren, den torkar också lätt annars är den jättevacker med sitt skira växtsätt och bedårade små blommor. Det är lätt att bli förförd av den. 



Bedårad av grusnejlikan

Nu har vi kommit en bit in i juni och växterna börjar etablera sig i den nya blomlådorna från Stayhome.se. Håller mig till färgskalan rosa/lila/vit och blir fortfarande bedårad av den skira grusnejlikan. Den väller vackert över kanten större delen av sommaren men någonstans i slutet av augusti börjar den sacka och får så småningom bytas ut.




Skall bara beställa några sorter

Har nog bestämt mig för att satsa på Silversalvian till lådorna och pelargonerna och dra upp egna plantor från frön för att kunna "gödsla" med dom. Ett lågt sirligt gräs blir det också och kanske lite bullig persilja som komplement. 

Så roligt att drömma om hur lådorna ska se ut i sommar även om det sen kanske blir något helt annat som man inte kunde motstå när man väl står där på handelsträdgården och blir bedårad. Något jag verkligen ser fram mot och drömmer om.

Nu skall jag fortsätta att gå igenom önskelistan med fröer och bara komplettera med de nödvändigaste sorterna ( hur det nu skall gå till?) eftersom fröpåsarna i mina frölådor har haft en tendens att bli fler och fler och fler och nu måste jag använda dom jag har först och främst. Har komponerat ihop 3-4 olika sorter i 6-7 olika buntar som skall sås i Blomstergården - mer kommer i kommande inlägg.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Ihanilta näyttää sinun unelmien laatikot kukkineen. Pian onkin jo niiden aika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nila !
      Visst är det underbart att drömma om blomstrande lådor mitt i vintern. Snart är vi där igen !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Åhh så vackert med allt blommigt! Mina ögon behövde det :) Här är allt grått, grått och grått...usch vilken färgskala det är nu.
    Nåja, härliga bilder och jag önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR nu!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa