torsdag 24 september 2020

I en "skog" av jätteverbena



Hoppas dom blir perenna

I den soliga rostiga rosenrabatten som ligger i söderläge har jätteverbenan rockat loss ordentligt i år. Dels kom alla plantor tillbaka från i fjol i bakkant vilket jag är jätteglad över. Dom kommer jag att behandla som jag gjorde i fjol - dvs dom får stå kvar till i vår då jag klipper ner dom och hoppas dom kommer tillbaka. Då räknar jag dom som perenna. Och håller tummarna.




Hamnade inte helt optimalt

Dels så strödde jag ut fröer i våras när det såg ut som att de egenuppdragna i växthuset inte skulle ta sig och se dom tog sig och har placerat sig som en skir gardin av jätteverbena i framkant och mellan stenbeläggningen framför. Kanske inte helt optimalt så det gör jag inte om. Dom skall jag flytta eller ta bort i höst. Fram till dess får det se lite vilt och rufsigt ut i rabatten. Däremot ska jag nog strö ut fröer i långa perennarabatten där dom gärna får härja mer fritt. 





Fjärilarna och humlorna älskar den och fortfarande soliga dagar flockas dom runt blomklasarna så den gör verkligen nytta i trädgården förutom att vara snygg och ståtlig.




Vackert stakethäng

På framsidan i nya rosenrabatten bidrar den med ett vackert stakethäng och här kommer jag också att behandla plantorna lika som i rostiga rosenrabatten på baksidan. Dom får stå kvar och bli nedklippta i vår med hopp om fortsatt blomning nästa säsong. 






Möts av en skog av jätteverbena

Det är härligt att mötas av en "skog" av jätteverbena när man kommer hem och ljudet av surrande insekter. Det var inte direkt det här jag såg framför mig när jag planerade rabatten utan mer vita rosor som skulle bli vackert stakethäng men det kommer nog med tiden när dom etablerat sig och vita rosor och jätteverbena blir säkert att vackert par. Är väldigt tacksam att rabatten blommar så bra redan första året.





Testar höstsådd

Den här godingen kommer att bli en kär trädgårdsvän i trädgården många år framåt särskilt som hon väljer att komma igen i rabatten utan något jobb med stratifiering mm. Skall nog testa höstsådd i långa perennarabatten också och se hur det går.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Hej Isa,
    Verbenaskogen längs staketet är helt ljuvlig, med eller utan rosor. Gör sig jättefint mot det vita staketet!
    Allt gott!/Ulrika

    SvaraRadera
  2. Att ha en "skog" av jätteverbena är inte dumt alls :) Bivänliga också sommartid, det är viktigt! Jamen så var det fredag igen då...veckorna går sååå fort.
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Lyckades riktigt bra med mina sådder i år, skall göra som du och spara dem, hoppas de övervintrar. Tack för tipset. Ser jättefint ut längs med staketet.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa