måndag 14 september 2020

Otto's Thrill och andra rosa ljuvligheter



NU är hon utslagen

Äntligen har den första knoppen på dahlian Otto's Thrill slagit ut och hon var väl värd att vänta på med sina ljuvligt rosamelerade täta kronblad på kronblad. Varje dag efter jobbet har jag förväntansfull trippat ner till växthuset för att följa hennes utveckling. 




Glammig lady som lyser upp

En riktig glammig lady som lyser upp sitt hörn på långt håll och tillför glädje i trädgården i den blåst och regn som rått den senaste tiden. Snart får hon sällskap av fler ljuvliga blommor som är på väg att slå ut. Planterade 3 st knölar i varje kruka och alla 3 har tagit sig och växer på stadiga stjälkar. 




Största Dahlia jag haft

Man slutar aldrig att fascineras över hur vackra dahlior det finns. Tror aldrig jag haft en så storblommande dahlia tidigare som Otto's Thrill. Även fast hon står i de höga olivkrukorna framför växthuset så blir hon ändå hemsökt av glupska insekter som tvestjärtar emellanåt. Fast sniglar har jag inte sett så många i år så det är alltid något att vara tacksam över.




Blåste omkull

De andra dahliorna i zinkhinkarna fortsätter att blomma utom den hinken som blåste omkull och där alla stjälkar bröts av. Den stod på det nya planteringsbordet och tydligen hade blåsten gripit tag i en av hinkarna och vält den överbord. Försökte rädda blomknopparna som fick flytta in i låg skål.





Blommar om

Leonardo ca Vinci som är planterad i kruka bredvid fontänen vid växthuset blommar nu om och skall snart jordslås i rostiga rosenrabatten där den förmodligen får stanna nästa vår. Det är dags för rosorna att briljera i rabatten och det finns några som inte växt så bra i sommar. 




Nickar i kupad hand

Louise Odier remonterar nu - inte lika kraftfullt som tidigare i sommar men ändå tillräckligt för att man skall fyllas av lycka när man passerar och lyfta upp ett nickande litet roshuvud i sin kupande hand.





Vill ha sol och värme

Den nedklippta Kantnepetan är nu inne på sitt andra flor och är så tacksam att ha i rabatten, gärna tillsammans med rosor. Blåsten vräker gärna jätteverbenan åt sidan och den senaste tiden har det varit lite ogästvänligt att trädgårdera. Sätter mitt hopp till kommande dagar som visar sol och värme - skulle vara trevligt med lite trädgårderande igen.

Medan regnet skvalat i helgen har jag städat bland alla mina tusentals böcker som har en tendens att förutom invadera varenda bokhylla i huset också dyka upp i högar överallt i huset. Nu skall det bli ordning när en efterlängtad ny bokhylla väntar på att göra entré. Jag längtar.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Soy una seguidora de Galicia... me gustaría que el blog dispusiese de traductor... sería mucho más fácil leer tus bonitos reportajes... Un saludo.

    SvaraRadera
  2. Vilken ljuvlig dahlia...ja den var värd sin väntan ser jag :)
    Önskar dig en skön septembervecka Isa.
    Kram från ett soligt Öland & Titti

    SvaraRadera
  3. Smukke billeder Isa.
    Åh jeg elsker dahlia. De er altid værd at vente på.
    Roser er min yndling.

    Klem og dejlig dag
    Charlotte

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa