måndag 21 september 2020

Lavendellund, spetsad olja och jag är ingen odlare

 


Klippte till 

I helgen har jag hängt i lavendellunden och klippt bort överblommat och vilken skillnad det blir när man fått bort allt fnas och det bara är de runda kullarna kvar - har man tur kan det bli ett andra flor fast nu är det ju ganska sent på säsongen. 

När jag ändå var i klippningstagen så fick även träden Silverpärona sig en duvning. Nu skall bara alla smultronrevorna också bort från lunden så är den här delen av trädgården klar för att möta vintern. Har lovat mig själv att rensa ordentligt i höst för att spara arbete i vår och ge mitt framtida jag ett handtag. 


Bild från början av augusti när lavendeln blommade


Härlig trädgårdsdag

Lavendellunden blir tätare och tätare för varje år - visserligen fyller jag på den hela tiden men de tidigare plantorna blir också större och kraftigare. Det doftade fantastiskt av allt klipp och solen sken under lördagen från en klar himmel. Nu på hösten klipper jag bara bort överblommat och till våren klipper jag ner dom rejält i veden också. Hinner jag inte med det här gänget till våren gör det inte så mycket eftersom jag har lavendel på flera andra ställen i trädgården som också kräver skötsel och massor av kärlek.




Planeringen har börjat

I köksträdgården har planeringen och arbetet påbörjats att förvandla den till en blomstergård i stället. Har knappt fotat köksträdgården i år så bilderna är från i fjol. 





Jag är ingen odlare

I år har jag hallon i den stora runda zinkbaljan istället för blommor och det blev inte alls bra. Till nästa sommar är antagligen Linnétagetesen tillbaka som jag haft tidigare år med undantag i fjol då solrosen Ms Mars flyttade in. Nu tränar jag på att tänka på köksträdgården som blomstergården istället och nästa sommar skall sommarblommor till plock prunka i alla lådorna. Någon odlare av grönsaker är jag inte. Så skönt att slutligen ge upp den tanken. 




Så lite jobb som möjligt - min nya paroll

Är så trött på gurkplantor där bara några stycken kom ut i köksträdgården medan andra ringlade sig efter golvet inne i växthuset och krävde uppmärksamhet. Tomatplantor som aldrig mognar och kräver hur mycket vattning som helst. Jag köper hellre mina grönsaker och lägger ner min kraft och ork på annat i trädgården. Så skönt att tänka att till våren drar jag bara upp några enstaka blomsorter som sommarrudbeckian Sahara som är så vacker och Tandpetarsilja men de flesta kommer jag att höstså eller direktså i vår. Så lite jobb som möjligt har blivit min nya paroll.




Jag hoppas jag hinner ge de militära degtrågen lite kärlek innan det blir för rått ute. Dom behöver oljas in och jag kan knappt fatta att det snart är 8 år sedan jag hittade dom på Blocket. Dom har klarat ur och skur bra genom åren.




Spetsad olja blir snyggt

Här står dom på uteplatsen vintern 2012 och väntar på att köksträdgården ska skapas till våren. Dom blev aldrig inoljade innan de fylldes med jord utan fordrades med markduk istället så det är på tiden att dom får lite omsorg om dom ska hålla i den nygamla blomstergården. Olja står och väntar sedan i våras i förrådet. Spetsad med svart ton - tror det kommer att bli snyggt.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa