måndag 3 februari 2020

Jag är livsfarlig när jag slinter på knapparna



Glittrande solstrimma i mörkret

Jag är livsfarlig de där ofrivilliga soffdagarna om det dimper ner något fröerbjudande i mailkorgen. Att klicka hem de ljuvaste färgglada zinnior, skira vallmoblomster eller en livskraftig högväxt solros som Annika Christensen provodlat åt Nelson Garden gör mig omedelbart lite bättre till sinnes. Att drömma sig bort till sommarens fantastiska blomstring gör att värken inte känns lika mycket. Det är som att släppa in en glittrande solstrimma i mörkret.




Gick bananas

Odla.nu hade nyligen en frökampanj med generösa rabatter på sina fröer så det var bara att gå bananas bland alla lockande fröpåsar. Inte för att jag egentligen behövde fler frön - men kan man egentligen få för många?  Tror inte det.

När jag rensade ut bland alla mina trädgårdstidningar och fastnade bland gamla nummer av Allers Trädgård där bloggvännen Anette Brunsell (den Ätliga Trädgården) skrivit inspirerande reportage från sin köksträdgård blev jag sugen på att odla bondbönor, broccoli och salladslök. Man kanske inte kan få för många trädgårdstidningar heller. Bara att plocka fram och bli besjälad igen!




Grönkål eller om det var svartkål har jag haft tidigare i köksträdgården och till sommaren blir det flera olika sorter. Så lättodlad och vacker. Och god och användbar.




Även Thaibasilika har jag haft tidigare och den är så vacker när den blommar och doftar så gott.  Den vill jag gärna ha igen till sommaren 2020. Dillen ska vintersås i växthuset och kanske lyckas jag med den i år.




Lycka att få rasslande brev i brevlådan

Det är så härligt och ren och skär glädje att få rasslande brev i brevlådan när man slinter till på knapparna. I dag slant jag igen men den här gången la jag bud på stadsauktionen här i stan. Man kanske inte kan få för många patinerade potatiskorgar, rostiga trädgårdsurnor eller blå/vita krukor från Gustavsbergs heller.





Älskat arvegods

Min krukor från Gustavsberg är arvegods som är mig väldigt kära och användbara. Maken har de mörkglaserade krukorna från Höganäs - älskar båda sorterna. Så nu hoppas jag samlingarna utökas efter dagens auktion. Krukorna gör sig ju bäst i grupp !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Ja man är ju som ett barn på julafton när man köper fröer!! Med tindrande ögon plockar man hejvilt bland fröpåsar och ser framför sig all denna blomsterglädje man får...ja sen ska man hinna så allt också!!
    Nåja, det fixar vi väl Isa :)
    Bra och blommiga tips du delar med dig av som vanligt.
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti !
      Precis så är det - med tindrande ögon som ett barn på julafton sitter man där och väljer och vrakar. Vilken härlig tid vi har framför oss nu (även om jag skulle vilja att det gick liiite fortare) !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Oj Oj! Fattar precis hur du menar. Jag kan inte heller låta bli att klicka. Det kan bli hur mycket som helst vid första klickningen. Sen måste jag ha en sållning nummer ett och två och sen brukar det ändå bli runt 50!! påsar :)
    Hoppas du snart blir bättre. Jag vet preciiis hur det är <3

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Veronica !
      Ibland slår bara sjukdomen till lite hårdare än annars. Vilken tur att vi har fröer att klicka hem och glädjas över !
      Hihi - 50 fröpåsar har jag aldrig kommit upp till men sen är ju din trädgård helt fantastisk också !
      Ha det så gott !
      KRAM/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa