onsdag 12 februari 2020

En gång i tiden hade jag massor av dahlior



Once upon a time

Det fanns en tid när jag hade massor av dahlior i perennarabatten - makens vackra Arabian Night som grävdes upp varje höst och förvarades i en stor korg i förrådet omstoppade av bark för att sova sin sköna vintersömn för att vara i bra skick för nästa års långa blomning.




Blev nog kvar i förrådet

Tills en höst när knölarna blev kvar i jorden eller om det var så att dom kom upp men inte ner utan blev kvar i sin korg i förrådet under sommaren och sen var det adjöss med dom.




Inte bara rosorna som flyttade in

På dahliastället i rabatten flyttade istället rosor in och övertog platsen och det var inte bara rosor som flyttade in - även mördarsniglar började sprida sig i trädgården och dom formligen ÄLSKADE dahlior. Varje försök till att plantera ut dahlior i rabatten sedan dess har slutat med uppätna plantor.




Får flytta in i krukor

Så hädanefter sätter jag dahlior i krukor, urnor och hinkar istället för att inte riskera uppätna växter. I och för sig har jag inte haft så många men det kan ju ändras till säsongen 2020.


Bild från Lökar & Knölar


Gick sååå lätt att klicka hem

"Råkade" hamna på Lökar & Knölars hemsida (efter tips från annan bloggare) fullt med attraktiva växter och klickade hem 4 st Otto´s Krill. Blev helt hänförd av den här tjusiga damen som levererar jätteblommor.


Bild från Lökar & Knölar

I gott sällskap

Hon får gott sällskap i sommarens plantering i olivkrukorna framför växthuset där den här pompondahlian Stolze von Berlin kommer att husera. Fast nu ser jag att jag läste fel och trodde att hon skulle bli 65 cm hög när hon istället kan bli 90 cm hög. Får hoppas hon håller sig på mattan ändå och inte ränner iväg för mycket. I sällskap skall det nog bli något vitt i vackert fylligt häng - fick ju tips om snöflinga och det skulle nog bli vackert ihop.

Det är så roligt att planera sommarens plantor och i dag när jag var ner till växthuset och kollade vintersådderna såg jag att Snokörten redan tittat upp  - den som jag i somras helt omedvetet döpte om till Slokört. Det hoppas jag inte att den gör i fall kylan kommer på allvar. Det var en livskraftig rackare som redan nu tittar ut så den klarar nog vad som helst.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Jag älskar dahlior...bra tips att ha dom i kruka! Har inte sett en endaste mördarsnigel här i trädgården men man vet aldrig.
    Ska kolla in deras hemsida, tack för tipset Isa!
    KRAM Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti !
      Så skönt att inte ha mördarsniglar i trädgården - då kanske du kan ha dahliorna i rabatten. Lycka till !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Verkligen maffig blomning på Arabian Night. Jag har den också men alltid i korg. Sniglarna är glupska här också. Får se hur många knölar som överlevt vintern när det är dags att förgro.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette !
      Hoppas dina Arabian Night klarat vintervilan - den är så vacker !
      Skall börja lägga ut snigelmedel tidigt i år och hoppas att jag slipper dom- Grät första gången jag såg en i trädgården och trodde att dom skulle äta upp hela trädgården. Nu går jag runt med spaden och hugger iskallt huvudet av varenda en jag ser.
      Lycka till med dina knölar !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa