söndag 9 februari 2020

10 år med olika planteringar i olivkrukorna framför växthuset


2011

2011 var andra sommaren med växthus och första riktiga säsongen och här hade jag inte riktigt koll vad jag satt i de stora olivkrukorna för det ser väldigt spretigt ut. Undrar vad jag hade för tanke där ? minns att jag drog upp lobeliorna själv från frö och var lite besviken att dom blev blå och inte lila.




Senare under sommaren har blommorna växt till sig lite och vävt in sig i varandra. Lobeliorna hade fått flytta och gett plats åt ljuvliga pelargoner i stället. Fontänen har kommit på plats och porlar.




2012

2012 satt jag paradisblomster i krukorna, åkte på semester och sedan hämtade sig aldrig växterna igen. Yngste sonen hade ansvaret och tog det nog med en klackspark. Sedan kom Claus Dalby på besök i september och tog bilder till växthusboken och jag skulle naturligtvis bytt ut växterna men det blev aldrig av.  




2013

2013 hade jag snöat in på afrikansk margerit eller Stjärnöga och hänglobelia och jag tror att jag hade dragit upp dom själv från frö. Brukar blanda häng och kantlobelia för att få till en bra mix i "hänget".




De här bilderna är tagna i september och lobelian har nog snart gjort sitt. Stjärnöga är en klar favorit som jag haft flera ggr och den är lagom hög för att det skall bli en bra symmetri i krukorna.




2014 

2014 hittar jag inga bra bilder och vet faktiskt inte vad jag satte i krukorna. Ett mellanår.




2015

2015 ville jag ha vackert häng runt krukorna och rosa rosor. Njurvindan är så himla användbar och fantastisk  på alla sätt så den återkommer jag till ofta i olika lådor och krukor.




Tror jag jordslog rosorna i militärtrågen i köksträdgården men att inga överlevde vintern.




2016

2016 var det dags för Stjärnöga att ta plats igen i krukorna tillsammans med petunia som skulle hänga över kanten men som kvävdes så den säsongen blev det inget snyggt häng över kanten.




2017

2017 ville jag ha mer häng i krukorna och jordreva invaderade krukorna. Den är så bra på det vis att man inte behöver köpa så många plantor utan kan trycka ner en reva mot jorden så rotar den sig. Den är också lätt att övervintra genom att jordslå den någonstans.




Rosorna som var samplanterade med jordrevan tog sig inte så bra det året. Kanske tog jordrevan över för mycket och det fanns inte så mycket plats för rosfötterna.




2018

2018 blev det en repris i krukorna med jordreva och rosor. Blev inte så lyckat den här gången heller.




2019

Till 2019 hade jag tänkt om helt och planterade rosa svartöga i krukorna. Dom växte över förväntan och dolde krukorna helt och hållet. Kanske växte dom lite för bra.





2010 - första sommaren

Vad hade jag då första sommaren - sommaren 2010? Jordreva och krukrosor som jag köpte tidigt på året och gödslade inne i köket så dom skulle växa till sig ordentligt.




Vad blir det i krukorna till säsongen 2020 ?

Här har jordrevan hållt sig i schack, rosen har fått ta plats och det blev en ljuvlig kombo. Nu har jag tio års krukor att hämta inspiration ifrån eller hur jag inte vill att dom skall se ut inför säsongen 2020.

Mina favoriter under årens lopp är nog 2013-års kruka med Stjärnöga och lobelia samt 2010 där rosen verkligen tog sig. Till säsongen 2020 hade jag tänkt dahlior i krukorna men är lite osäker om den kommer att bli för hög - i så fall måste den ha en bra kamrat som kan hänga snyggt över kanten och fylla upp utan att täcka in hela krukan. Förslag ?

I år vill jag ha massor av krukor framför växthuset så det verkligen blir en kruksamling värt namnet. Och det skall bara vara lerkrukor så samlingen håller ihop.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner!
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Hej Isa!

    Visst är det väl roligt att ha bilder så att det går att göra tillbakablickar. Och samtidigt så får man ibland (jag i varje fall) aha-upplevelser. Ibland kan jag hitta något jag haft som jag totalt glömt bort. Roligt att följa dina olika år. Själv blev jag väldigt förtjust i ditt rosa svartöga även om det tagit för sig. 2013 är också väldigt fint och jag tycker även om 2015. Spännande att se vad du väljer för 2020.

    Du frågade om mina pelargoner, om jag haft extraljus. Det har jag inte. Dom står i vårt uterum som är dedikerat för växter, inte för oss själva. Där försöker vi hålla en temperatur som är mellan 7-10 grader under vintern (har nog blivit något högre den här vintern). Pelargonerna har aldrig varit så frodiga och fina som den här vintern. Jag har en teori och det är att vi inte haft någon snö. Vi har genomskinligt tak och när snön kommer så blockerar den ut takljuset. I år har vi inte haft någon snö så det lilla vinterljus som finns har ändå haft fritt tillträde till uterummet till förmån för pelargonerna. Kan också tillägga att trots att de är så frodiga så vattnar jag dom väldigt sparsamt. Dom får torka ut helt innan jag ger dom vatten.

    Önskar dig en fin kommande vecka!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita !
      Dina pelargoner såg fantastiska ut och har säkert haft en väldigt behaglig vinter i uterummet utan snö på taket som skymmer. Fast visst saknar man vintern - en lysande vacker februaridag med sol från klarblå himmel och knarr under skorna mot snön, så ljuvligt.
      Har precis tagit in mina pelargoner och tagit sticklingar och får hålla i mig för att inte vattna för mkt - dom tål mer torka än vad man tror.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Intressant att se vad du haft i krukorna under alla åren. Olika kombinationer som alla är fina på sitt sätt. Vissa blommor kör sitt eget race och blir dominanta medan andra nästan gömmer sig! Är speciellt imponerad av ditt rosa svartöga som blev så maffigt och fint, även om krukan doldes. På tal om förslag, såg en samplantering med dahlia och snöflinga runtom en gång, det var snyggt, men det var med en ganska låg dahlia sort. Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin !
      Tack för tipset om samplantering - det tar jag med mig !
      Det blir inte alltid som man tänkt sig när man planterat och det är väl en del av tjusningen med att vara trädgårdsnörd. Man får prova sig fram. Rosa Svartöga har jag haft i två år och den kommer jag säkert att ha i sommar också fast inte i olivkrukorna.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Vad kul att se hur du gjort år för år - och stjärnöga är en underbar växt!
    Du frågar om tips och då kan jag som "nybliven" dahliafantast bara påpeka att dom finns i 30-150 cm höjd och alla möjliga färgsättningar och utseenden. Så visst kan du hitta nån som passar.
    Själv är jag ju väldans mycket för bladväxter och gräs. Och men även om jag har växthus numera så har jag inte haft några krukor runt det - men så i år fick jag angrepp av nåt på två jättekrukor med stora gräsliknande bladväxter som jag haft inne i växthuset. Blev dock inte av med angreppen, så jag var tvungen att ställa ut krukorna utanför och hoppas att rötterna till växterna överlever (dom överlever alltså ute i en rabatt) angreppen. Men då såg jag hur snyggt det blev med krukor i anslutning.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susie !
      Javisst är Stjärnöga en fantastisk växt - kanske skall så ett gäng till sommaren igen. Så bra att du påpekar att dahlia finns i så många höjder och färgsättningar, har letat runt lite och klickat hem (kommer i kommande inlägg).
      Gräs i alla former är jättevackert och så användbart i trädgården både i kruka och rabatter. Hoppas du kommer tillrätta med ohyran.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa