söndag 16 februari 2020

Gröna blad på mina nedkapade pelargoner



Kapade för glatta livet

Nu har mina "renhorn" i köksfönstret börjat grönska och jag är jättelycklig över att det är så många som klarat vintern och den hårda nedklippningen. Jag som aldrig brukar vara så brutal med att klippa ned pelargonerna fick feeling i år och kapade för glatta livet. Kanske fanns det ett uppdämt behov av att få pyssla om växterna som tog sig det uttrycket.




Lätt att övervattna

Har fått hålla i mig för att inte vattna förrän pelargonerna bildat massor av blad så att bladmassan kan ta upp vattnet. Det är lättare att övervattna en pelargon än att den dör av torka. Vattnar man för mycket kan rötterna lätt ruttna.




In i värmen

Även dom stora pelargonerna har fått komma in i värmen från vinterförrådet och den här har jag tagit en del sticklingar ifrån, annars brukar jag inte klippa de höga pelargonerna så mycket.




Längtar efter den tiden

Den växte så fint i somras när den stod på bordet i köksträdgården och eftersom den står i zinkbalja får den flytta ut i köksträdgården i år igen när den tiden kommer.




Så tacksam

Även Älvdalen har plockats från förrådet och befriats från alla torra blad. Den har jag också tagit sticklingar ifrån. En väldigt tacksam pelargon som blommor hela säsongen.




Den har stått inne i växthuset de senaste åren men har även tidigare år bott ute i köksträdgården hela somrarna utan problem. Här syns den rakt fram bredvid klematisen som klär in hela gaveln.




Vrider och mår bra

Jag lägger oftast enbart på ny jord uppe på i krukan och planterar inte om de stora pelargonerna,  sedan börjar jag gödselvattna alla pelargoner i mars när ljuset har kommit lite mer - då brukar dom hålla sig fina hela säsongen sen.

I år tror jag inte jag behöver köpa några utan enbart till blomlådorna ute och då finns det ju så många vackra billiga exemplar att hitta lite överallt.

Just nu är det lycka att ha hela köksfönstret och flera andra rum fulla med nedklippta pelargoner som börjat komma med gröna blad. Går rundor varje dag, vrider på krukor och känner på jorden och mår bra.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa


PS. Vill du se vad andra trädgårdsbloggare har för sig hittar du dom på TrädgårdsFägring  DS.

2 kommentarer:

  1. Dina pelargoner ser ju jättefina ut, inte alls som renhorn längre :) Och Älvdalen! Vilken vacker färg den har. Och så rikblommande. Du har mycket att se fram emot.

    Ha en fortsatt skön vecka!
    Anita

    SvaraRadera
  2. Härligt att starta pelargonerna - det är skönt att kunna börja med något grönt, att få driva :) Jag spar inga pelargoner för tyvärr har jag inget bra ställe att förvara dem på. Så till slut bestämde jag mig för att ha pelargoner den dan jag kan ta hand om dem på vintern också :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa