torsdag 20 februari 2020

Silverpäron tillsammans med lavendel gör mig lyrisk



Nordens Olivträd

Just nu drömmer jag om Silverpäron - Nordens olivträd. Den är så charmigt rufsig och likheten med ett äkta olivträd är slående. I alla fall framkallar den samma känsla hos mig. Gärna tillsammans med lavendel. Då blir jag lyrisk.

I onsdags morse gick jag runt med en handyman i trädgården och gick igenom vad jag vill ha hjälp med för att skapa en trädgård på framsidan och det var så roligt och verkar bli så BRA. Kanske finns det möjlighet att flytta två av träden till vår framsida och ta bort det gamla plommonträdet som står där.




Lavendelhäcken får rufsigt sällskap

På framsidan i svängen har vi en lavendelhäck och min tanke är att sätta 3 st Silverpäron i svängen längre in på gräsmattan i stället för det gamla plommonträdet som nu efter många års levererande av senmogna plommon som fullkomligt invaderat trädgården har gjort sitt.

ALLA plommon mognar liksom samtidigt och jag orkar inte ta hand om dom. Dessutom orkar inte plommonträdets ålderstigna grenar bära upp den rika skörden av plommon utan bryts av en efter en. Så det är dags att tacka trädet för alla dessa år och ta ett ödmjukt farväl.




Frankrikefeeling

Jag älskar Frankrike och allra helst Provence och eftersträvar en fransk känsla i min trädgård. Silverpäron tillsammans med lavendel sätter verkligen en fransk touch på trädgården som här i en botanisk trädgård vi besökte i närheten av Grasse vid ett Frankrikebesök - fast då med äkta olivträd förstås.

Det var svårt att fota den dagen minns jag när solen riktigt stekte från en klarblå himmel. Helt underbart men kanske inte optimalt för fotografering. Det var solhatt på, vattenflaska i handen och sökande efter skugga.




Har varit för feg

Jag har ju varit så feg att klippa mina träd och känt att just det här börjar bli lite väl rufsigt och ostyrigt och det skall ju stå kvar framför växthuset så efter lite instruktioner från The handyman plockade jag fram sekatören och satte igång.




Klippte till

Jag klippte och klippte och klippte lite till och får nog gå en vända till och klippa lite ytterligare. Egentligen ska man ju klippa under JASperioden men nu är ju trädet i vila och skall nog tåla en rejäl klippning så jag hoppas det går bra. Det här trädet har en tydlig krona till skillnad mot de andra två träden som aldrig blivit klippta under sin livstid i trädgården och är väldigt vildvuxna.

Vi får se om det går att klippa dom innan dom flyttas eller om vi måste vänta till efter flytten. Det kan ju bli lite för mycket att hantera även för ett tåligt träd. Dessutom är det inte säkert att det går att gräva upp dom där dom står nu men jag håller tummarna och drömmer vidare. Så himla spännande !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Spännande Isa! Tänk vad vi håller på hela tiden! Men det är ju så kul med förändringar och förbättringar. För dig främst utomhus... för mig mest inomhus. Lycka till med trädflytten!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Alltså silverpäronet är så snyggt! Jag skulle vilja prova plantera ett sånt här också ,bara för att se om man kunde knäcka zonen och få det att överleva. Våra vintrar här blir ju tydligen också bara mildare och mildare. Det är något med de silvriga bladen som gör den så fin!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Ska bli kul att följa! Det verkar som om det går att flytta rätt stora träd, bara det görs på rätt sätt. Jättefint klippt också!
    Ha det gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Ja ett silverpäron har länge stått på önskelistan! Inte så billiga men ack så vackra :) Har inte hittat rätta platsen heller men snart så...
    Härligt inlägg som vanligt Isa!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Hej Isa,
    Beundrar ditt fina silverpäron, hur gör man för att få det att hänga ner så? Like ett "weeping" träd.
    Tacksam för svar!
    Vänligen
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin !
      Tack för din kommentar !
      Jag har klippt trädet från det att jag planterade det och formade grenarna så att de skulle bli hängande. Man kan också sätta i tyngder som gör att grenarna hänger ner. Hoppas det var till någon hjälp !
      Allt gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa