fredag 20 december 2019

Små tomteluvor doppade i vit choklad och kokos



Går lika bra med grönt

Har tänkt ända sedan jag såg receptet i Allas under hösten att jag skulle göra små tomteluvor av marsipan. Det såg så roligt ut och jag gillade idén. Först försökte jag färga in den egengjorda mandelmassan vilket misslyckades totalt.

Sedan kom jag på att jag hade ett tårtlock liggandes som aldrig blev någon tårta, visserligen var tårtlocket grönt men visst finns det gröna små tomtenissar också. I alla fall finns dom nu. I marsipan. Hemma hos mig. Kanske inte hela nissen utan bara hans luva.




Tränade på hela tårtlocket

Det var inte så lätt att få till en hängande liten tomteluva så nästan hela tårtlocket gick åt innan jag fick in snitsen och dom liknande ändå INTE luvorna på de fina bilderna i Allas. Fast så är det väl alltid. Man får sätta sin egen prägel på det egentillverkade. Personligt är roligt.

Nu när jag är in och googlar ser jag helt andra tomteluvor med inbyggd nougat och stram kulle - ett roligt pyssel som kanske fortsätter i helgen. Dessutom verkar dom luvorna mycket enklare att doppa tofsen på luvan i vit choklad och kokos vilket var jättesvårt för att inte säga omöjligt med mina skapade luvor, så de flesta fick bara en liten rund grön i marsipan.

Detta kan vara ett riktigt roligt pyssel tillsammans med barn och barnbarn !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Dina luvor är ju helt underbara! Lyckas du göra glutenfri mandelmassa och marsipan?
    God Jul
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Jamen så söta!!! Skönt med lite julpyssel i mörkret nu...
    Vinterkram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa