fredag 27 december 2019

Vintersådd, drömmar och vardagens struktur



Saknar (nästan) vardagens struktur

En skön julhelg är nu till ända och jag längtar nästan (men bara nästan) efter vardagens rutiner igen. Visst är det skönt med lediga dagar som bara flyter ihop där man plöjer den ena boken efter den andra och slötittar på filmer man redan sett hundra ggr. Äter av kylskåpets rester, djupdyker i godisskålarna och tar en lång tupplur när man vill. Men efter några dagar blir jag rastlös och saknar vardagens struktur.




Pyssel och Pussel

Idag är det riktigt råkallt ute och termometern som bara visar -2 lurar en ordentligt.  En cykeltur genom skogen ner till Mariebergs köpcentrum blev det i alla fall för att inhandla julklappar till barnbarnen i Norge inför morgondagens resa. Jag passade på att åka tidigt för att i lugn och ro kunna välja passande ting innan det blev överfullt med folk. Har svårt för dessa stora "köptempel" men ibland måste man. Lite pyssel och pussel fick följa med hem som jag vet att dom gillar.




Drömmer och visualiserar

Annars är lediga dagar bra att använda till reflektion inför det nya året, göra upp planer och visualisera hur man vill att det ska bli. Själv drömmer jag om göra om vårt vardagsrum och få en ordentlig avdelning med platsbyggda bokhyllor från golv till tak för alla böcker och tidningar som på något underligt sätt alltid letar sig in.

En bibliotekshörna med sköna fåtöljer och bra läslampor står högst på önskelistan, sedan skall även det stora matsalsbordet med tillhörande vitrinskåp få plats och soffhäng för TV-tittande. Inte helt lätt när även en kamin slåss om förstaplatsen på topplistan. En utmaning som ska lösas under våren hoppas jag.




Jordnära tankar

Lite mer jordnära drömmar är att komma igång med vintersådderna även om det inte är någon direkt brådska. Det gick ju bra sist när jätteverbenan formligen vräkte sig upp ur sin sålåda i växthuset - till slut ska erkännas. Har tagit fröer från årets blommor och även inköpta fröpåsar står på rad i frölådan och väntar på sin tur att komma ner i jorden. Så himla skönt att slippa avhärda plantorna innan utplantering i vår/försommaren. Finns bara fördelar med vintersådd.

Veronica på Sanda Cottage som är duktig med det här med vintersådder och även håller kurser har jättebra inlägg på sin blogg om vintersådder som du hittar HÄR.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Så härligt att drömma och planera!
    God fortsättning både på drömmar och odlandet!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mysiga bilder. Låter spännande med platsbyggda bokhyllor, det är snyggt. Härligt att drömma och planera kommande trädgårdsår.
    God fortsättning
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Oih Isa, tack för din vackra bloggen. Jag tycker mycket om den. Alla rostiga föremål är vackra.De är mina favoriter. Gott nytt år.
    Kajsa från Pajupirtti

    SvaraRadera
  4. Jodå, känner också, att nu vill man igång igen. I och för sig har jag kvar att städa kontoret (mycket där) och ta en törn med bokföringen. Men det är ju att så frön och planera växtåret man har lust till. Gott nytt år på dig! Monica

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa