fredag 4 oktober 2019

Kantnepeta, kantnepeta och kantnepeta



NU stannade vi till

Förutom Stadsträdgården här i Örebro finns det även andra parker i stan. Den här brukar vi åka förbi med bilen och varje gång har jag tyckt att den varit så vacker - oavsett om det är på försommaren eller som nu på hösten. Den här gången svängde vi in så jag fick uppleva härligheten på nära håll.




Masseffekt

Planteringar består endast av 4 sorters växter - egentligen 3 om man räknar bort rosorna. Högväxta stormhattar, kantnepeta och stenkyndel (tror jag). Waooo - vilken masseffekt kreatören skapat !





Så maffiga, vackra Stormhattar (funderade i fler dagar innan jag kom på namnet) som står som ståtliga utropstecken i rabatten.




Bättre i verkligheten

Mina bilder ger inte alls planteringen rättvisa - den måste upplevas. Det är först då man förstår hur maffigt det är med massplantering av samma sorter som återkommer.




Väver sig in så vackert

Älskar kantnepeta tillsammans med rosor. Den har jag inte upptäckt på allvar tidigare. Har alltid tyckt att stäppsalvia varit den bästa kompisen till rosor. Det tycker jag inte längre. Jag får den aldrig att blomma om efter nedklippning. Den luktar inte gott och blommar över relativt snabbt. Kantnepetan däremot blommar hela sommaren och väver sig in så vackert i rosorna.




Kantnepetan är så vacker som kantväxt till rosorna som här på Sofiero - den mjukar verkligen upp grusgången. Utgår från att det är kantnepeta men jag kan ha fel.




Äntligen - även i min trädgård

Jag har planterat in ca 10 st kantnepeta i rostiga rosenrabatten som skall få omfamna rosorna - de sista 3 växterna kom ner i jorden häromdagen. Ser redan fram mot nästa sommar när plantorna växt till sig. Är så glad att jag äntligen har den i trädgården.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Gillar också kantnepeta men det gör grannarnas katter också.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  2. Den är verkligen fin! Hade fullt av den i min förra trädgård...katten älskade den :)
    Ha nu en skön söndag Isa!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Vackert! Måste fråga om kantnepeta är samma som det jag kallar kattmynta? Tyckte det såg ut så, och ser nu i kommentarerna att katterna gilla den... ;) Kram Annica

    SvaraRadera
  4. Tack! Nu tycker jag genast mer om rosbuskarna när de fick lite fluff runt fötterna. Förutom taggarna är det många gånger det glesa växtsättet som jag inte tilltalas av. Kantnepetan är dessutom tålig för oss i högre odlingszoner. Enda nackdelen skulle väl kunna vara de massiva frösådderna om man missar nedklippningen efter midsommar som jag ibland gör.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa