fredag 1 november 2013

På kranskurs hos Tant Grön !



Massor med växtmaterial att välja mellan !

För några veckor sedan var jag på kranskurs hos Tant Grön. Vi var 20 st förväntansfulla deltagare som samlades runt det uppdukade låånga bordet i växthuset med massor med växtmaterial att välja av. Kändes lite lyxigt när någon av tanterna kom och fyllde på ny mossa när det började ta slut eller att gå och ta rosor att dekorera kransen med!




Alla andra gjorde så vackra kransar !

Jag blev nästan lite förvirrad av allt som fanns att välja på och av allt vackert som alla dom andra gjorde. Är ju lite van vid att stå ensam i mitt växthus och dona i lugn och ro - i alla fall var det väldigt roligt att se alla kransar växa fram och se hur entusiastiskt alla jobbade med sina kransar !




Jättesmart "sticka" !

Här är en av mina bordsgrannars krans som håller på att växa fram - tanterna hade som en strumpsticka som var vass i ena änden och ihålig i den andra så man kunde trä i en ros och dra den rakt igenom  kransen för att få den att fästa - jättesmart och tydligen något som man använde sig av förr !




Vi fäste fast växtmaterial på mosskransen med mälor eller också gick man till limstationen och limmade fast sitt pynt med limpistol.




Hållbara rosor !

De knoppiga rosorna var mest populära och rök först så mina var lite väl stora och dominerande men väldigt roligt att få använda ändå. De har hållt sig väldigt bra ute i flera veckor och en sådan där "sticka" ska jag leta efter på loppis eller om Tant Grön kommer att få hem dom till försäljning.

ALLA kransarna som gjordes under kursen kan du se HÄR !

Ha det så gott i helgen alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Så roligt att få lära sig lite knep! Jag har också alltid totat själv och tänkt att någon gång få lära mig riktigt... har aldrig blivit av. Din krans är ju såå fin! Nu ska jag titta på alla!

    Ha en fin helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Den kransen blev ju väldigt vacker.
    Har aldrig provat att binda kransar .
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt ni ser ut att ha haft! Mycket snygga kransar! "Stickan" som du har provat är en sk "späcknål" och är mycket användbar till just kransar... Inte helt lätt att få tag på, men jag tror att den har egentligen en annan användning, kanske inom "slakteribranschen" därav namnet..

    Har själv använt den mycket i mitt förra liv som yrkesarbetande florist! Önskar jag hade en bra kurslokal som är uppvärmd.. Då skulle jag också göra kransar...
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  4. Snyggt! Dessutom verkar ni haft ruskigt kul. :-)

    SvaraRadera
  5. Vad fin din krans blev. Jag gillar de stora rosa rosorna.
    Och tack snälla Isa för alla vänliga kommentarer på min blogg <3

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa