söndag 10 november 2013

Loppisfynd och hållbara rosor !



Studerade loppishyllorna i jakten på DEN !

Maken och jag var ju på utflyktsrunda i lördags och åkte på något som heter "Den blå tråden" i Närkes Kil. Massor med gårdsbutiker, loppisar och hantverkare visade upp sig och hade öppet hus.

Dessutom fanns det andra loppisar också efter vägen visade det sig - medan maken närstuderade sporttidningar sittandes i bilen i hällregnet studerade jag loppishyllorna i jakten på någon skatt jag inte visste att jag behövde förrän jag såg DEN !




Blicken fastnade !

Ni vet hur det är - blicken går sökande över hyllorna och scannar av en hylla i taget tills blicken fastnar på något som liksom sticker ut från det andra. Den här krukan stod längst in och gjorde inget större väsen av sig när blicken fastnade. När jag lyfte upp den från bordet var den riktigt tung och under var den stämplad med "design in Denmark" ..... ahhh ...den skulle passa perfekt hos mig!

Vad ska du ha för den här? frågade jag lite nonchalant över axeln till loppisförsäljaren.

Tjaaa, sa han. Får jag en tjuga då !

En tjuga halades fram och dyrgripen var min - med en svart plastkasse i näven skuttade jag ut till den väntande maken och jublade inombords.




Vackra rosor !

Den här krukan kommer att bli så användbar och just nu är den fylld med mossa och de röda rosorna som stått i växthuset i sin vas sen slutet av september ! Helt fantastiskt att en vanlig, billig rosbukett kan stå så länge !




Från fordonsutrustning till odling !

Efter vägen, hos Tysslinge möbler,  hann jag fynda ljusslingor för 50kr /st som funkade hur bra som helst i butiken, men där en vägrade lysa när jag till slut fått av all tejp som omsorgsfullt lindats runt slingan för att hålla allt på plats. Där fyndade jag också små bakformar som så småningom skall få forma fågelmat till fåglarna i trädgården och en väska för "fordonsutrustning" som kommer att bli perfekt att odla i, i köksträdgården till sommaren. Bilder kommer så småningom !

Trevlig vecka önskar jag alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

11 kommentarer:

  1. Ja, det där kan man verkligen kalla för ett fynd.
    Ibland ska man ha tur. Grattis!

    SvaraRadera
  2. Kul med fina loppisfynd. Idag har vi haft HIH-träff i Gbg på Trädgårdsföreningen men igår var jag på Holmens julmarknad och fyndade trätomtar från 1950-60 talet. Nog är det betydligt roligare att gå på loppis än i butiker med nya saker?
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Visst är det nåt särskilt med att fynda?! Jättefin kruka!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt när man kan hitta sådana fynd...men det jag är mest imponerad av är att du kunnat behålla en rosbukett i 2 månader....det kan jag bara inte fatta!
    I vilket fall som helst så var u den där krukan du köpte idag, bara så där hur läcker som helst, ju....vilket språk, men då förstår du hur snygg jag tycker den är :)

    Ha en skön vecka framöver.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ha, sådant gillar jag! Fina själfulla grejer för ingenting nästan. Jag fyndade också gamla tomtar och specialpyttsar för en billig penning denna veckan. Så köpte jag ett nytt fyrkantigt glasorangeri på ett halvrostigt bordsunderrede. Det var dock inte så billigt, men det gör mig lycklig det med.
    Ha en bra vecka./ Luna

    SvaraRadera
  6. Beautiful red roses!
    Have a nice monday! RW & SK

    SvaraRadera
  7. Vilken otroligt vacker kruka! Ett verkligt fynd.
    Önskar dig en fin novembervecka.

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  8. Jätte fint fynd! Tyckte om din hängare på växthusdörren i förra inlägget oxå:)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  9. Vilken tur du hade! Ibland drar man efter andan, så gjorde även jag när jag hittade en Uppsala-Ekebykruka för en tia häromdagen... perfekt till den första hyacinten! Loppislycka, hurra!

    Ha en fin vecka.
    Kramar från Eva-Mari som har en gammal kratta som pryder sovrumväggen just nu!

    SvaraRadera
  10. Sådan fin kruka! Ett fynd! /Susanne

    SvaraRadera
  11. En vacker urna du hittat. det är allt bra annorlunda i år med blommor och sånt tycker jag. Och glädjen är ju desto större än förra hösten för allt som blommar .
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa