torsdag 21 november 2013

När man är sugen på något gott !



Fullproppade med nyttigheter !

När man är sugen på något gott men vill äta lite nyttigare än saker baserade på socker, vitt mjöl och transfetter passar de här rawfoodbollarna perfekt  - supergoda och fullproppade med nyttigheter !

Rawfood chokladbollar

  • 1 dl mandlar
  • 1 dl pumpakärnor
  • ½ dl sesamfrön
  • ½ dl russin
  • 10 torkade aprikoser
  • 10 färska dadlar
  • 2 msk kallt kaffe
  • 2 msk kakao
Blanda allt i en matberedare och kör i ihop till en kladdig deg som du kan forma till små chokladbollar.
Ställ kallt i kylskåp. 
Ät och NJUT !

Jag hoppade över kaffet eftersom jag är teedrickare och inte hade något kallt kaffe, men dom blev väldigt goda ändå med en god och stark kakao. Kakaon köper jag i världsbutiken som säljer ekologisk kakaoblandning från småbönder i Peru & Dominikanska republiken - den har en väldigt god smak från fruktiga och aromatiska kakaobönor. Dessutom gynnar man småbönderna genom sitt köp !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner i novembermörkret !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Det så sundt og godt ut , de skal jeg prøve ! Fin dag til deg !

    SvaraRadera
  2. Måste jag prova låter så gott.
    MVH/Gunsan

    SvaraRadera
  3. Sådant godis brukar vara det godaste. Fattar inte varför det inte finns mer att köpa av här. I många andra länder hittar man rawfood tilltugg lätt, som platta inslagna kakor eller godis t o m vid kassorna.
    Tack för receptet och påminnelsen.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  4. Bra tips. Ha en fin dag Prövar allt som man kan ha annat än animaliskt fett och mjölk i på grund av allergier.
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. Mums, älskar sådana "nöt- och fruktbollar", som jag kallar dom :) perfekt mellis eller gottis!

    SvaraRadera
  6. Åh ser jättegoda ut. Undrar om man kan byta ut mandeln mot solroskärnor. Jag är allergisk mot mandel o en massa nötter tyvärr.
    Och Isa, om du går in och delar något gott pajrecept på min blogg blir jag jätteglad!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa