lördag 16 november 2013

En touch från rosariet i Ystad !




Prunkande kloster !

Nu när det är som mörkast behöver man en rejäl dos prunkande rosblomning eller hur ? En touch av sommaren i svartaste november för att påminnas hur det kan vara i det här landet ... i alla fall i vissa delar av det !

I somras besökte vi rosariet vid klostret i Ystad. Just den dagen pågick det någon marknad och det var fullt med folk överallt och jag som hade tänkt mig en meditativ stund ensam bland alla rosorna fick vackert tänka om .

Blomsterprakten var det i alla fall inget fel på och honungsrosorna, Helenae Hybrida, som täckte in nästan hela klosterväggen var helt magnifika. Visst är det något alldeles speciellt med kombinationen tegel och rosor?




Rosariet byggdes 2001 efter en ritning av konstnären Maria Björklund och invigdes sommaren 2002. Rugarosen (tror jag det skall vara enligt växtförteckningen) brer villigt ut sig i klätterställningen runt rosariet.




Här är det klätterrosen Ilse Krohn som prunkar. Nästa sommar bli det nog ett nytt besök i rosariet och då skall jag pricka in en dag utan marknad så man hinner uppleva alla dofter också i lugn och ro.




Nunnorna stack ner näsan !

De olika delarna i rosariet är inramat av låga buxbomshäckar och jag kan mycket väl tänka mig att gamla tiders rosenträdgårdar vid klostret har sett ut precis så här. Här kom nunnorna spatserade med roskorgen på armen och ansade och klippte bort överblommat. Kanske tog dom sig tid att sticka ner näsan i de mest doftande rosorna och tog in några för att pryda matbordet till den enkla kvällsmaten.

Lyckliga Ystadsbor som har det här härliga smultronstället att strosa runt i !



Nu drömmer vi bort november !

Med lite fantasi kan man faktiskt känna rosdoften och drömma om soliga sommardagar med sol och värme och blomvilliga rosor .... härligt att tänka på !

HÄR hittar du ritning och växtförteckning över rosariet !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg om Rosariet i Ystad. Det är verkligen en ljuvlig plats att besöka.
    Ha en trevlig Helg!

    SvaraRadera
  2. Ohh så härligt det är tur att man har fantasi och kan återskapa den doften. dit måste jag nog fara någon gång, blir det inte så har vi ju Rosariet här i Jönköping det år väl så fint.
    ha en fin söndag
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. Beautiful photos!
    Greetings from Holland, RW & SK

    SvaraRadera
  4. Hej Isa!

    Underbara bilder och du har helt rätt att man behöver lite sol och blommor så här i november även om det bara är i form av foton!
    Om du åker till Ystad nästa år igen så får du förvarna, så kanske vi kan ses där! Malmö är ju inte så långt borta...
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  5. Vinteren er knap begyndt, og når jeg ser dejlige beskrivelser af roser som her, længes jeg allerede til det igen bliver sommer. Også selvom jeg i dag erfarede, at nogle af mine egne roser stadigt har enkelte blomster. Det er da fantastiskt her midt i november! Kun ganske få, men lidt har også ret i denne kolde og mørke tid.

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt vackert!
    Vi bor så nära, så nära, men ännu har jag inte varit där, förutom en gång i maj för några år sedan...
    Men nästa år...
    Vi kanske kan meditera tillsammans?
    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Underbart och fridfullt. Vilken vacker plats. Jag har varit i Ystad några gånger men detta har jag totalt missat. Kanske en anledning att åka dit igen.

    Elisabeth

    SvaraRadera
  8. synd att jag bor så långt bort, för hit skulle jag gärna vilja åka.. Det måste jag planera in,Men först har jag sökt på internet efter vad LYCKA är ? Men min dotter hade svaret. Kolla in hos mig... :)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa