torsdag 7 november 2013

En riktig överlevare !

Kruka från Sofias bod


Fick några vattendroppar i förbifarten !

På något sätt överlevde den här gynnaren den varma sommaren efter att ha blivit kvar i sin kruka efter vintern. Den har stått i österfönster i vardagsrummet och droppat sina torra blad överallt, men av någon anledning som jag egentligen inte förstår fick den vara kvar.

Kanske hade jag fullt upp ute i trädgården och bara stänkte över den några vattendroppar i förbifarten och konstaterade torrt att det fanns ju trots allt en del grönt som kämpade mitt i det torra.




Den ville uppleva EN jul till !

Till slut fick den flytta in i en ny kruka med god, näringsrik jord att hämta kraft ifrån tills det är dags att börja blomma igen. Lite extra gödning har den också fått som tack för att den kämpat.

Nu ser jag fram emot vita vackra stjärnor på den här busken - kanske gör den skäl för sitt namn och blommar lagom till jul - den vackra julstjärnan !

Fast när jag googlar på omblomning verkar det väldigt krångligt att få till det: 

För att få en julstjärna att utveckla sin vackra färg igen lagom till jul krävs att den har stått i totalt mörker under 14timmar per dygn i minst åtta veckor. Minsta lilla ljusinsläpp avbryter bildandet av högblad. Under den här perioden är det också viktigt att hålla låg temperatur.

Fast det hoppas jag att min julstjärna inte vet om !
Dessutom var dom två stycken som överlevde så det finns två chanser !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Lycka till!Man vet aldrig. Min mamma gjorde många försök men inte då det ville sig inte.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Har inte hört om någon som lyckats få dem i blom igen, men de kan bli vansinnigt vackra och täcka ett helt fönster.

    SvaraRadera
  3. Annars fin som grön växt också:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Äsch, den är väl snygg som den är? Kul med tuffingar som vill leva vidare.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Så länge det finns liv finns det hopp.
    Även om Julstjärnan vill blomma igen så är det en vacker grön växt att njuta av.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Alltid roligt att testa gränser för sitt trädgårdsfixande. Pröva att klämma in den i totalt mörker och se vad som händer. Återkom med rapport. /kram Poppy

    SvaraRadera
  7. Oh, va spännande!!! Hoppas hoppas att det lyckas.... Har för mig att min mor lyckats med det... får kolla upp det! Å andra sidan så har hon även lyckats med att övervintra tomater!!!! Hon plockade tomater i Januari... =)
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  8. Läs inte högt för dem om hur krångliga de är bara, så får vi höra hur det gått senare... ;) Susanne

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa