tisdag 5 november 2013

Nu kunde jag inte hålla mig längre !


Jag vill leka !

Efter att läst flera trädgårdstidningar och "101 idéer" om julpynt kunde jag inte hålla mig längre - jag var tvungen att göra en installation i trädgården trots att vi bara är i början av november !

Efter en vända till skogen för att plocka mossa och annat roligt material som små björkklabbar samt en vända till blomsteraffären för att fylla på med ljung och grönt var det bara att gå ut i trädgården och börja leka !



Lyser och skimrar !

Maken hjälpte mig att lyfta in det gamla planteringsbordet till baksidan på uteplatsen där jag ställde det mot thujahäcken som blev som en grön fond i bakgrunden. Härifrån har jag full uppsikt över bordet från mitt arbetsrum och sen syns det också från köket och vardagsrummet. Roligt att kika ut på installationen och se att det lyser och skimrar därute i vintermörkret.

Tomten har varit med några år och har hunnit bli lite sliten. Han blir bara vackrare med åren. De grå tinningarnas charm kanske även gäller en tomte !




Naturligt ska det va !

Gillar det enkla och naturliga både i arrangemang och krans. Här en enkel mosskrans pyntad med lite kärleksört och några revor från murrevan som snart övertagit hela golvet i växthuset. Linneband från Ovolin och hjärtan från Tant Grön.



De små tomtelyktorna brukar annars hänga i plommonträdet på framsidan - i år fick dom byta plats och lysa upp planteringsbordet i julskrud istället !




En riktig feelgoodstund !

Det är en riktig feelgoodstund att rådda och pynta och leta grejer i hela trädgården - mår aldrig så bra som när tiden upphör och det är bara jag och allsköns material att skapa ifrån som existerar.

Äppellådorna är så användbara och en rostig gammal mjölkkruka passar alltid in. Gillar ju som bekant det nötta och slitna som har själ och hjärta. Loppisrundorna har blivit många genom åren !




Ängeln har fått lämna sin plats i köksträdgården och och får välsigna bordet lite i bakgrunden med sitt lugn och sin andlighet.




Skönt med gott om tid !

Tiden brukar gå så fort i november och rätt som det är, är det första advent. För mig som ibland är helt utslagen av värk är det så skönt att ha gott om tid på sig. Man vet aldrig när Kung Bore har bestämt sig för att dyka upp även om det är väldigt lugnt för tillfället - han står säkert redo i kulisserna och slår till när man minst anar det !




Alltid dessa trasiga ljusslingor!

Jag kommer nog att fortsätta att leka när andan faller på. Vill gärna ha in några ljusslingor också. Fast ni vet väl hur det brukar vara, när man plockar fram fjolårets slingor så fungerar dom aldrig - blir till att ta en tur och inhandla nya - tur att man har gott om tid på sig !




Nu sitter jag vid datorn och njuter av små ljuslågor därute på planteringsbordet, av allt pynt och alla växterna. Helt plötsligt känns mörka, gråa november helt ok !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

12 kommentarer:

  1. Men visst är det så! att man inte kan hålla sig alltså... =)
    Har också funderat på att hänga upp ljusslingor nu... det måste väl ändå vara bättre än att göra det i kyla och snö? Minigranar har jag faktiskt redan släpat hem... =)
    Jätte fint blev det hos dig!
    Kram på dig och ha det så bra!
    Sofia

    SvaraRadera
  2. Fick också den där lusten när jag läst tidningen Fixa Vinter.Upp i skogen och hämtade mossa sen så blev det pyssel här med.Ska skaffa en ljusslinga och sätta upp där vid mitt planteringsbord.

    SvaraRadera
  3. Ibland är det farligt att läsa tidningar lusten blir liksom för stor att man måste. Men du har ju lyckats att få ett vackert bord att titta på av saker som finns i närheten.
    Ja du det här vädret som är nu med regn och rusk det är inget gott för oss som lider av värk.
    Ha en fin fortsättning på veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Det där med feelgoodstund låter så mysigt och det är precis vad Russan och jag precis haft efter en runda till skogen där vi hittade lite smått och gott som jag tänker visa i morron! Du har verkligen fiffat till det jättefint..man behöver sånt nu!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Så fint du har gjort det! Viss är det skoj att fixa och gör fint i trädgården även om man inte tillbringar så mycket tid där längre. Men när man tittar ut så vill man se på något fint och det har du lyckats så bra med!
    Superfint!

    Kram Therese

    SvaraRadera
  6. NÄÄÄÄÄJJJJJ! Alltså bara till tomten, vill fortfarande vägra att förstå att det ganska snart är jul. Det andra var kul och fint! :-)

    SvaraRadera
  7. Så vakkert..så vakkert!
    Og du inspirerer...nå fikk jeg lyst til å springe ut og sette igang...men det er stup mørkt...vi prøver imorgen:))

    SvaraRadera
  8. Lovely photos!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  9. Härligt stilleben du har skapat där! Förstår att du inte kunde hålla dig, - det är märkligt vad det kliar i fingrarna så här års. Jag tror jag också ska tjuvstarta lite grann snart...

    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Din tomte ser så nöjd ut. Det var nog inte bara du som tyckte det var dag att börja leka jul :)

    SvaraRadera
  11. Åh så fint och inbjudande du fixat!! Förstår precis din känsla av feelgood-moment när man håller på och donar. Smart att ställa bänken så att man kan se den inifrån också. Och så säger jag 'heja' till tomten :-)

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  12. Men å så fint du har gjort!!! Och tomten blir nog bara finare med tiden, tror jag också. Nu vill jag också pyssla, men nu är det kolsvart ute och ingen mossa finns hemma och en tisdag full av jobb närmar sig. Hoppas inspirationen finns kvar till helgen, annars får jag väl kolla in dina sida igen! ;) Susanne

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa