onsdag 26 oktober 2016

Höstens första frostnatt



Sov fridfullt vidare

Jag var upp vid 4-tiden i natt och kikade på termometern som visade -0,3 så egentligen borde det inte ha varit någon större överraskning i morse att det hade varit nattfrost.

Tidigare år har det hänt att jag galopperat ut med fiberduk mitt i natten och bäddat om pellisarna i växthuset bara för att vara på den säkra sidan. Med åren har jag lärt mig att det inte brukar vara någon fara dom första frostnätterna.

Så den här gången hasade jag lugnt tillbaka till den goa sängvärmen igen och sov fridfullt vidare.




Även fast jag vet om att frosten kan komma vilken natt som helst och lusläser väderrapporterna så är det ändå alltid en liten överraskning när man tassar ut i trädgården på morgonen för att kolla av spåren efter den skäggprydde farbrorns framfart.




Pudrat täcke över sig

Pelargonnävans vackra blad framträder nästan bättre med ett pudrat täcke över sig. Eftersom hon är en perenn tror jag hon klarat natten utan problem men under dagen får hon allt flytta in i växthuset till sina andra släktingar. Innan färden till förrådet tar vid. Som måste röjas för att alla växter skall få plats för sin vinterförvaring. Uggh - det hade jag tänkt göra en solig dag !




Islossning under dagen ?

Det har regnat här sedan i fredags så jag har inte kunnat sticka ut näsan ens i trädgården på hela tiden. Därför är det mycket som står kvar ute som skall plockas in - som de här getingfångarna av glas som nu frusit fast på glasskivan till utebordet i ruinen. Hoppas på islossning under dagen så allt kan räddas in i växthuset som är förvaringsplats för en del trädgårdsmöbler under vintern.




Inbäddat i imma

Växthuset ligger nu inbäddat i imma och de stora pardörrarna har frusit ihop som de brukar göra efter ihållande regnväder med efterföljande frost. Tur att jag har de gröna pardörrarna på gaveln som jag omsorgsfullt oljat in i somras. Sedan tog tydligen något annat vid för tanken var att de stora pardörrarna skulle få samma behandling. Regn och rusk sliter otroligt på växthuset som varje sommar fordrar någon form av behandling.




Nu är det slutt !

Nu är det dags. Alla textilier skall plockas in och kartonger och annat efter lökplantering skall slängas och fönsterbräden torkas ur. Jag drar på det i det längsta eftersom det känns så slutgiltigt att sommaren 2016 är över och nu väntar bara en lång mörk vinter innan jag får komma ut i växthuset igen. 

Lite vemodigt är det allt. Samtidigt nödvändigt med vila efter en intensiv säsong. För både växterna och mig. Och trädgårdsmöblerna blir säkert glada och nöjda av att få ett tak över sig i vinter. Det kommer ju en ny vår nästa år igen !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Tänk vad växterna blir vackra av frosten!! Redan minusgrader. . . här är det fortfarande plus på nätterna. . .
    o dagtid grått och trist och ingen sol i sikte!!!
    Hoppas din dag igår var härlig & mysig!!
    Kram syrran

    SvaraRadera
  2. Vackert med frost i trädgården! I år har vi dessutom klarat oss ända till i slutet av oktober, så man är lite bortskämd. Det är alltid lite vemodigt att plocka ur växthuset och ställa in trädgårdsmöblerna för säsongen.

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Japp, frost här också igår men idag grådask igen...
    Klart det kommer en vår igen :) Tills dess tar vi det lugnt och läser trädgårdsböcker, skönt det med!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa