söndag 6 oktober 2024

Städar bort sommaren, fyller lövkorgar och skapar vinter framför växthuset

 

Massor av löv

Oj, vad löv det faller från klotpilen - tror jag fyllt lövkorgarna sex gånger och maken åkt till ristippen för att tömma. Sista omgången kommer jag att använda i trädgården att täcka växter med och blanda in i jorden i odlingslådorna för mer genomsläpplig jord. 

Det har varit underbara dagar i trädgården i oktobersolen för att städa bort sommaren och välkomna hösten och vintern.



Så skönt att klippa bort sommaren

Nu är sommarens rosa svartöga ett minne blott och det var faktiskt riktigt roligt att se olivkrukorna igen som varit gömda större delen av sommaren under svartögas långa lianer. Det känns bara skönt att klippa ner allt överblommat som gett så mycket glädje under hela sommaren och faktiskt inse att vi är i oktober månad.  När som helst kan jorden frysa till och då är det svårt att sticka ner grenar från thujan för att vinterpynta. 




Pyntade upp direkt för vintern

Thujahäcken som växer runt uteplatsen behöver tuktas och då passar det så bra att ta tillvara riset i krukor, baljor och lådor. Hoppade över höst och gick direkt på vinter framför växthuset. Den stora grenen från grannens nedkapade idegran blev så pampig i krukan.



Ännu mer rostig än sist

Letade upp några gamla rostiga mangeldelar som gömt sig i rostiga rosenrabatten bakom kattmyntan och blivit ännu rostigare än sist jag såg dem. På det rostiga fatet fick några frukter från silverpäronet flytta in. Träden är fulla i frukt som inte går att använda - får försöka hitta något sätt att skapa med dem.



Är i skapartagen

Skapade en krans under helgen av idegran där jag använde en halmstomme - det gick åt mängder med material för att täcka halmen. Kommer skapa fler kransar då jag har en plan för var dom skall få hänga i vinter. Och snart är det nog dags att börja klä den lilla provdockans kjol - hon som är av gjutjärn och som jag brukar pynta upp varje vinter. Har nyss befriat henne från svartögats lianer så nu är hon redo för vinterdräkten.   

Tur att jag har lite material att ta av - i värsta fall får jag göra en tur till ristippen och se om någon lastat av lite gran- eller enris att ta med hem. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa