lördag 26 oktober 2024

Trär små rönnbär på ståltråd och pyntar på

 

Rönnbär på ståltråd

Under veckan när det blåst så mycket har jag stått i växthuset och dekorerat den lilla provdockan med mossa i livet och rönnbär på ståltråd som halsband och på sidorna om kjolen. Det är lite tålamodsprövande men ändå skönt att trä små rönnbär på ståltråd och fler ska det bli i hennes kjol.




Letar och håller tummarna

Mossan blev inte så grön som jag tänkt mig, men det blev bra ändå. När allt är klart ska kjolen draperas med en ljusslinga pyntat med pärlor - tror det kommer att bli snyggt. Sedan ska hon få stå på hedersplatsen och det bordet har jag inte hittat än. Letar på Blocket och håller tummarna. Hittade ett i Skövde, men det är för långt att åka. 



Ljusslingor i novent

Blomlådorna på gaveln är nu tömda och thuja- och idegransris har flyttat in tillsammans med en rosenkvist med nypon. Här ska det också bli ljusslingor till advent eller rättare sagt till novent för det är då man behöver det som bäst när det är som mörkast. Det blir till att ringa elektrikern till veckan och hoppas att han har tid att komma ut och sätta upp uttag för den här sidan vill jag pynta upp varje jul i många år framöver. Får kombinera elljusslingor med batterislingor för det blir en del. 

Enen i bakgrunden var en liten en som jag satt i kruka till en jul utomhus och sedan planterade i rabatten till våren som nu vuxit sig så stor att den skall få bära en ljusslinga i novent. 



Lite i taget

Den stora terrakottakrukan som under sommaren stått i solrosängen med krasse är nu flyttad till gaveln för att bidra till stämningen. Plockar ihop lite i taget och det ska bli så kul när man får göra slutfinischen som ännu dröjer några veckor. Det kanske inte alls blir som mina bilder i huvudet, men något blir det. Det är kul att ha visioner och affirmera hur det ska se ut.

Idag är det riktigt höstrusk ute med grå-grå himmel och regn i luften. Tur att jag har Emma Hambergs nya bok "Kärlekens idioter" att kliva in i - älskar hennes språk och sätt att skriva. Den är riktigt tjock också så den räcker ett tag. Kan behövas när novembermörkret snart är över oss. Mys i soffan under ullfilten med en kopp tee medan regnet slår mot rutan med en bok i näven, är inte så dumt efter en lång trädgårdssäsong.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner!
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa