torsdag 17 oktober 2024

Leker fram en julinstallation i trädgården

 

Dags för vinterstassen

Den lilla provdockan i gjutjärn som jag hittade för många år sedan på ett legendariskt loppis på Österlen, Karossgården, ska nu få kliva i sin vinterstass. Hon tål alla årstider och är ett stående charmigt inslag i trädgården. Önskar mig också en högre variant att leka med och får se om jag hittar någon till slut.



Lager på lager

I veckan har jag stått vid det rostiga planteringsbordet vid ruinen och börjat knyta på hennes kjol som ska bli en vid vacker krinolin till slut. Det är verkligen lager på lager som gäller och att börja nedifrån för att täcka allt. Ibland har jag fuskat och inte klätt henne helt ända nerifrån på baksidan, men i år ska hon få en heltäckande grön barrig kjol.




Klipper och fäster

Man får klippa korta bitar av ståltråden och vira runt hennes gjutjärns kjol tillsammans med klipp från thuja och idegran. Det är tålamodsprövande och jag försöker göra det till en meditation i den friska höstluften och njuta av att se den gröna kjolen sakta växa fram under mina fingrar. Att varva olika sorters grönt ger liv åt kjolen och den blir vackrare. Och tätare.




Kjolen börjar ta form

Efter alla varv börjar nu kjolen få till formen som jag vill ha den, men än återstår en hel del. Det är så himla kul att ta sig tid att leka i trädgården och skapa. Det är det jag tycker är allra roligast med trädgård att man kan skapa precis som man vill. 

Till helgen blir det en tur till skogen för att plocka mossa som skall fylla livet och trä nypon på en ståltråd till ett vackert halsband och sedan återstår den sista stylingen. Så kul. 




Vann pris

För några år sedan vann jag en tävling på nätet anordnad av Cramers (om jag kommer ihåg rätt) där min julinstallation med provdockan vann första pris. Du ser på bilden hur den såg ut och i år tänkte jag skapa något liknande fast helt annorlunda. Så roligt att fantisera, planera och plocka ihop saker som kan passa ihop.





En bild - full av julstämning

Installationen blev så mysig när det hade kommit lite snö och slingorna tändes när mörkret sänkt sig. Det var den här bilden med julstämningen som vann. Får se om jag kan få till samma ljuvliga stämning i år igen. Det blir i alla fall mycket rost, zink och grönt. Och en liten galaklädd provdocka i gjutjärn. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och glöm inte att leka i din trädgård!
Kram/Isa 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa