onsdag 3 juli 2024

Milly Rock Yellow Terracotta - ljuvlig röllika

 

Sorgliga och övergivna

Tänk att de sorgliga övergivna exemplaren på förbarma-dig-hyllan på Blomsterlandet överlevde vintern och nu är kraftiga, glittrande buskar i rostiga rosenrabatten och lyser upp hela rabatten. De är de enda röllika som överlevt vintern - de andra 6 exemplaren jag köpt på handelsträdgården har jag inte sett skymten av. Och som de har överlevt. Ser ut som det är flera plantor och inte bara en på varje sida. Så tacksam.  



Lyfter de andra växterna

Ibland behövs det en avvikande färgton för att lyfta de andra växterna. Den här röllikan heter Milly Rock Yellow Terracotta och är en torktålig soldyrkare. Hon är också en populär fjärilsväxt fast så mycket fjärilar har jag inte sett den här sommaren. Jag hoppas verkligen att dom kommer. 



Passar till snitt och eternell

Hon är även fin till snitt och eternell. Milly Rock-serien kännetecknas av ett kompakt växtsätt och blomning under lång tid och sånt uppskattas i den här trädgården sedan varierar blommorna lite i olika färgtoner vilket ger mer liv och ett djup.




Blir nog en prärierabatt

Milly Rock-serien passar även bra i en prärierabatt som jag funderar om jag inte skall omvandla delar av solrosängen till. Har sått mängder med frön både i höstas och i vår som inte tar sig så jag undrar om inte rabatten egentligen är en prärierabatt. Det är bara att anpassa sig efter förutsättningarna och skapa något som passar istället.

Nu när vi passerat midsommar och trädgårdsvisningen njuter jag mest av min trädgård även om jag går dagliga rundor och dead heading allt överblommat. Fast det finns sånt som skulle behöva en riktig nedklippning som kantnepetan i vildvackra rabatten och den överblommade vita nävan i långa perennarabatten - vi får se när lusten infinner sig.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner!
Kram/Isa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa