söndag 14 juli 2024

Loppisfynd med dansk design, zinkparadis och fulltankade batterier

 

Bestämde mig till slut

Jag fick syn på vaskaraffen direkt jag klev innanför dörrarna till Mariedals loppis i Hammenhög och tänkte skall jag verkligen utöka samlingen av gröna glasvaser av återbrukat glas med ytterligare en ? Efter mycket velande hit och dit och flera rundor i lokalen greppade jag vasen i ett fast grepp och klev fram till kassan - just en sån här vas hade jag faktiskt inte och dessutom hade jag lyckats läsa vad det stod på den lilla klisteretiketten på flaskan/vasen . 



Danskt glasbruk

Holmegaard har jag ju hört talas om otaliga gånger i de danska loppisprogrammen på TV och förstått att det är dansk design. På den här flaskans etikett står det även Kastrup Holmegaard med en viking i glaset vilket visar att flaskan tillhör vikingserien som designats av Ole Winther. Efter att ha googlat flaskan inser jag att jag gjorde ett fynd som gav endast 375kr för den. Ibland skall man ha tur på sina loppisrundor.




Småblommig ros

Knipsade av en utslagen rosgren från The Fairy i rostiga rosenrabatten som tillsammans med en avbruten stjälk från knoppiga trädgårdsnejlikan, sommarflox som precis börjat blomma och den skira bockroten fick flytta in i flaskan och pryda bordet i växthuset. 



Borta bra men hemma bäst

Det är underbart att vara hemma igen i sin egen trädgård även om en veckas vistelse på Österlen är fantastiskt för att fylla på tomma mänskliga batterier. En vecka med promenader efter havet, umgänge med nära och kära och utlästa spännande böcker i solstolen kan göra underverk för en trött kropp. 




Zinkparadis

Ett paradis för zinkälskare passerar vi i närheten av Ljungby (Bäckaryd) hos Annas Kuriosa. Här finns allt och lite till. Bra priser på zinkbaljor där jag ökade på samlingen med en mindre än på bilden. Man kan ju aldrig få för många har jag hört och hade vi haft större bil hade garanterat en stor balja knökats in för hemtransport. 

I går skuttade jag direkt ut i trädgården för att klippa överblommat och bli omfamnad av trädgården, vilket var helt underbart. I dag blir det nog en stilla hemmadag i strilande regn och dejt med tvättmaskinen. Och långfrukost med äppelmust från Kivik och färska räkor på morgonmackan. Mums. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Är svenskan konstig på sina ställen är det texten som ändrar sig själv t.ex. kan den ändra till jag istället för I. Jag blir tokig på att försöka rätta till alla konstigheter. DS. 

1 kommentar:

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa