fredag 24 maj 2024

Linnétagetesreportage i M-Magasin

 

Linnétagetesens upprättelse

I senaste numret av M-Magasin ( nr 8) som precis kommit ut medverkar jag i ett reportage med mina bilder av Linnétagetesen och lite odlingstips. Reportaget blev så snyggt och vilken upprättelse för den vackra Linnétagetesen att äntligen få lyftas fram ur skuggorna. Tagetes har länge varit en missförstdd blomma och jag glömmer aldrig när jag donerade fröpåsar av henne till trädgårdsföreningens lotteri för en del år sedan och vissa damer kunde knappt ta i påsen för dom avskydde tagetes så. På senare tid har det kommit fram nya sorter och det känns som tagetesen har fått en renässans. Det är verkligen på tiden. Och just Linnétagetesen är min klara favorit och så vacker !

HÄR och HÄR hittar du tidigare inlägg om Linnétagetesen!

Tyvärr har jag inga fröer att dela ut, men får jag många fröer i höst kanske det kan bli en omgång då !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Klicka på bilden så får du upp den i läsbart format! DS. 

6 kommentarer:

  1. Ett synnerligen vackert och intressant reportage! Så roligt. Jag vann Linnétagetesfrön i en utlottning som Annika Christensson, Naturliga Ting, hade på sin blogg i tidernas begynnelse. Har älskat dem sen dess och delat med mig frön till många under åren. Nu har jag försått köpefrön och i morgon ska jag plantera ut dem i en rabatt i trädgården, några petar jag ner i min pallkrage. Tacksammare blomster finns knappt!
    Allt gott till dig i ditt paradis.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari !
      Tack fina bloggvän !
      Fick fröer av dig för många år sedan och hade Linnétagetesen under flera år. Sen var det andra sorter som tog över och nu har jag gjort som du - köpt fröer och försått så nu hoppas jag på överdådig blomning igen !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Så flott, det er hyggelig å kunne bidra til andres glede.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian !
      Hoppas Linnétagetesen blommar för fullt i sommar och lämnar fina fröer efter sig att dela med sig av !
      Ha det så gott !
      kram/Isa

      Radera
  3. Så kul! Läste reportaget i tidningen igår. Kunde bara varit flera sidor finns ju så mycket att läsa om Dig och Dina fina blommor. Blev sugen på att testa Linnétagetes jag med om jag hittar någon vid tillfälle. Kunde få ta plats efter penséerna.
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du !
      JA, testa Linnétagetesen, den är fantastisk ! Har dragit upp från frön i år och hoppas på samma överdåd som i reportaget.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa