fredag 17 maj 2024

Underbart är kort, magisk blomning och vad gör jag egentligen ?

 

Övervakad av världens minsta drönare

Jag är övervakad i trädgården. Allra helst när jag sitter i solstolen. Då kommer det lilla biet surrande och står alldeles stilla i luften snett framför mig som en pytteliten drönare utsänd på hemlig spaning. Tar jag fram mobilen för att fota hen så försvinner hen som genom ett trollslag. Om det är samma bi som på bilden ska jag låta vara osagt men det kan det mycket väl vara. Hen följer mina omplanteringar med stort intresse och uppskattar silverpäronets vackra blomning just nu.



Magisk blomning och kort

Silverpäronets blomning är magisk, kort och intensiv. I Blomstergården, över växthuset och även inne i växthuset ligger ett blomflor av vita kronblad som trädet bakom växthuset släppt ifrån sig i försommarvärmen. Allt går så snabbt nu. Jag håller på överallt och ingenstans.




Hängde på till Tant Grön

Mitt i allt hängde jag på maken när han skulle på jobb till Fjugesta. Han släppte av mig hos Tant Grön och det var helt underbart att strosa runt bland alla växter och trädgårdssprylar. Dom har ett café med jättegoda mackor, bakverk och sommartallrikar så en mindre kräftstjärtsmörgås mumsade jag gladeligen i mig i skuggan under ett parasoll där svalkande lena vindar drog fram.  




Återblommande Susan

Har alltid älskat magnolian Susan och här fanns praktexemplar - dessutom läste jag hos en trädgårdsvän att den blommade även på hösten, det visste jag inte. Vet bara inte riktigt var jag skall plantera den och får fundera vidare. 





Syren i kruka

Dom hade mängder av mindre syrenbuskar och uppstammade träd som man kan ha i kruka som jag var riktigt sugen på men tanken på den korta blomningstiden satte krokben för mig. Precis som det har stoppat mig tidigare. När man tänker efter är det mycket som bara har kort blomningstid och som man får längta efter och passa på att njuta av medan det pågår som t.ex. magnoliablomningen. Underbart är kort - precis som det ska vara.



 
Uppmålade scener

Väl hemma igen målade jag baksidan av de franska fönsterluckorna som i år ska få återvända till Solrosängen då jag fått nya bilder i huvudet hur det ska se ut i sommar. Skall bli så spännande och se om verkligheten kommer att motsvara mina uppmålade scener. Planering pågår med uppdragna solrosor den här gången eftersom det varit så svårt att få dom att gro på ängen.




Vad gör jag egentligen ?

Som sagt så roterar jag runt i trädgården och gör det som känns bra för stunden - målar lite med Annie Sloans kalkfärg, skolar om några Blomstermorötter som stått alldeles för länge i en godislåda (och visar sig vara 20-25st plantor), rycker lite kirskål i lavendellunden (som aldrig verkar ta slut!) och trimmar överväxt ogräs/gräs vid berberishäcken i samförstånd med kropp och snart urladdat batteri (ibland blir även kroppen urladdad). Och helt plötslig har en hel dag gått. Och vad har jag egentligen gjort ? Allt och ingenting. Och lika mycket kvar. 

Jag brukar tänka den här tiden - vilken tur att jag har så mycket att göra. Vad skulle jag göra annars ? Och hemska tanke - tänk om jag inte hade någonting alls att göra ? Så glad att dagarna bara fylls med allt möjligt i trädgården och så småningom så där framåt midsommar (eller efter trädgårdsvisningen den 26:e juni) då skall jag bara vila, sola och läsa böcker. Och njuta av trädgården som får växa som den vill. Ljuva tanke !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Blir spennende å se når du blir ferdig med dine nye planer

    SvaraRadera
  2. Ja alla dessa planer och idéer man har för trädgården, jag vet...livsfarligt och dyrt att åka till en plantskola nu! Men en magnolia har jag alltid önskat mig...bra tips där!
    Härliga bilder och jag önskar dig en skön söndag :)
    Kram Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa