onsdag 15 februari 2023

Linnétagetesen - nu får hon flytta in igen !

 

Vad hände ? 

Jag vet inte vad som hände men plötsligt hoppade jag över att dra upp plantor från den här vackra Linnétagetesen så jag har inte haft den på flera år. Nu känner jag en längtan efter att släppa in den i trädgården igen för den är ju helt underbar när den blommar så här överdådigt och extravagant.



2018 var senaste sommaren

2018 var senaste sommaren jag hade den i dåvarande köksträdgården där den verkligen fick dominera och sprida sin blomsterglädje. Jag satt ca 6-8 uppdragna plantor tillsammans i den stora zinkbaljan och sedan blommade den praktfullt hela sommaren om man klippte bort överblommat och var frikostig med gödningen. 



Färgglatt inslag

Jag har ju övergått till att odla snittblommor i gamla köksträdgården som numer går under benämningen Blomstergården men hon kan nog bli ett färgglatt inslag i buketterna och bladverket är ju också väldigt fylligt och vackert. 



Hav av tagetes

Sommaren 2018 var köksträdgården som ett hav av tagetes att vandra i - en underbar känsla och nu skall jag göra plats för henne igen. Jag hade tur och hittade en fröpåse i en bortglömd låda från den sommaren. Nu hoppas jag bara att fröerna skall gro också. 



Älskas även av humlorna

Extra härligt är det att humlorna också älskar henne för jag vill gärna dra upp och plantera växter som gillas av våra insekter. Älskar surret i rabatterna och fjärilarna som fladdrar över lavendelhäckarna. En dag i taget så är vi snart där. 

I måndags var det en fantastisk dag med sol och jag greppade sekatören och gick loss på silverpäronträden på framsidan samt sommarblommor som fortfarande stod kvar i Blomstergården sedan i höstas som bruna utropstecken -  så skönt att äntligen få trädgårdera och känna känslan i trädgården. I love it !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

2 kommentarer:

  1. Ja jag fick ju fröer av dig på denna fantastiska tagetes! Jag hoppas jag hittar fröer att så igen...
    Snödroppar hittade jag i trädgården igår så nog är våren på g alltid! Även om vi väntar på storm inatt.
    Kramis från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti !
      Så ljuvligt med snödroppar - de första vårblommorna är så magiska, dom kommer med hopp om en spirande vår.
      Hoppas du hittar fröerna annars har jag nya i höst - förhoppningsvis !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa