onsdag 22 februari 2023

Tulpanerna får nytt liv i blomsterfakiren

 

Tog hjälp av blomsterfakiren

Det var längesedan jag använde min blomsterfakir och när tulpanerna började bli trötta på köksbordet åkte den fram. Jag tog en liten promenad för att plocka lite blåbärsris och är så tacksam att vi bor nära skog så det är lätt att hitta ris och att marken är bar. 



Letade bland loppade vaser

Jag rotade runt i bokskåpet ute i Trädgårdsateljén där jag har en del av alla loppade vaser och pryttlar jag släpat hem genom åren och den här skålen talade till mig just i dag. I den skulle blomsterfakiren stå bra och vattnet skulle täcka en del av stjälkarna. 



Vackra i alla stadier

Tulpanerna är ju så vackra i alla stadier - från de knoppigt krispiga till det lite dekadenta fullt utslagna där de verkligen visar allt. 



Nytt liv

Jag gillar när man kan skapa något av det man redan har och ge det nytt liv. Adderade några körsbärskvistar som stått i 2 veckor och blommat över. Nu håller buketten några dagar till innan det är dags att köpa nya tulpaner till helgen. 

Tidigare brukade maken alltid förära mig tulpanchocker den här tiden på året när man behöver ny energi via ljuvliga blomster på köksbordet att glädjas åt men i år med hans sjukhusvistelse är det jag som köper tulpaner till honom även om de inte överlever så länge i sjukhusmiljö och några chocker (40 st !) blir det inte heller. Han gillar dubbla skönheter så det får jag leta upp till nästa besök och hoppas att cykelbatteriet är på glatt humör och hjälper till med trampandet in till stan. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Tulpaner bidrar verkligen med glädje nu när det nästan är vårvinter och det kliar sanslöst i fingrarna efter längtan att börja fixa i trädgården. Tråkigt att höra att maken fortfarande behöver vistas på sjukhus, önskar er allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej !
      Tulpaner är verkligen fantastiska glädjespridare så här års. Tack för hälsningen - det blev verkligen långdraget för maken.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Hoppas maken piggnar till så han kan få komma hem. Jag blev så glad att jag hittade mina fakirer i garaget, men nu är jag osäker på var jag lade dem. Hmmm. En härlig bukett du ordnat.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  3. Bra tips! Jag har några gamla fakirer i växthuset! Tulpaner är en älskvärd blomma och de står väldigt länge för liten peng...
    Hoppas maken din får komma hem till dig snart också.
    Varm kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa