söndag 26 februari 2023

Äntligen vintersådd av sommarblommor

 

Förnimmer livskraften i små fröer

Idag äntligen kom jag mig för att så de första fröerna - energin har gått kräftgång den senaste tiden och idag lyste solen från en klarblå himmel och jag kände att det var en bra dag för att ta mig ut i trädgårdsateljén och det var underbart att få stoppa händerna i jordsäcken, känna jordens sträva struktur under mina fingertoppar och förnimma livskraften i de små fröerna som många ggr var svåra att få ut ur sina pyttesmå innerförpackningar. Till hösten skall jag ta mängder med egna fröer så jag har för kommande säsonger. 



 

Den som spar hon har

Jag var tacksam att jag sparat druvförpackningar sedan i fjol och de inköpta skobrickorna från Biltema att ställa dom på och jordpåsen som nu tinat upp som äldsta sonen köpte åt mig för några veckor sedan. Förra året hade jag bunkrat upp med jord redan under hösten att ha till våren men så förutseende var jag inte inför den här säsongen. En halv påse med såjord hade jag också i gömmorna. Och fröer i överflöd där det var svårt att välja vilka sorter jag skulle börja med. 




Både gamla favoriter och färgstarka nykomlingar

Nu blev det några klara favoriter och några nykomlingar som jag absolut måste ha i trädgården:

Tandpetarsilja, denna spretande skönhet som är magisk både i buketterna och rabatterna
Slöjsilja, den sirliga, högväxta damen som självsäkert tar sin plats
Jätteverbena från egna fröer, vill strössla med den överallt
Jätteverbena lägre sort, skall bli trevligt med en lägre variant 
Sommaraster Princess Eva, purpurfärgad skönhet som slår det mesta i snittblomskategorin
Sommaraster Chamois Turm, dubbelblommande och pionliknande raring i laxrosa
Klockranka, ett måste i Blomstergården att klä in pallkrageväggen och njuta av hela hösten

Brickan får stå i Trädgårdsateljén för att sedan bäras ner till växthuset för kallsådd - fröerna får sedan komma upp i sin egen takt när det är dags för dom att gro. Har fungerat väldigt bra tidigare år. Det här var bara början på kallsådderna - det kommer mera !




EN kruka med egenuppdrivna i alla fall

Tulpanlökarna jag köpte med mig från Karl-Fredrik på hemvägen från Köpenhamn i slutet av november kom inte i jorden förrän i början av februari men till min stora glädje har de redan börjat visat sig. Kanske har jag ändå EN kruka med egenuppdrivna tulpaner till våren - jippie !




Blir dom fransiga ?!

Det kanske till och med är den här fransiga skönheten som dyker upp i krukan. Tog ett gäng från två olika fack om jag minns rätt. Det blir en överraskning när de slår ut.

Satt ute en stund med nosen mot solen i en korgstol på baksidan i lä för första gången i år - ljuvligt, det finns hopp om en värmande vår trots att livet är lite tufft just nu. Saknaden efter maken vid middagsbordet och i kvällsschäslongen är stor - även om jag ofta hälsar på honom på lasarettet. Nu hoppas vi att det blir en avslutande operation till veckan och att allt går som det ska. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - håll hårt i din vän !
Kram/Isa 

5 kommentarer:

  1. Härligt med sådderna och att du kommit igång. Allt har sin tid.
    Önskar maken god bättring och snar hemkomst.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla fina du för din hälsning - den värmer !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Har precis kommit in från växthuset. Soligt och fint. La mera snö på det jag sått förut och det tittar redan fram små början. Idag blev det riddarsporre, solhatt, stockrosor och borstnejlika, en ljuvligt lila variant. Jätteverbenan hade jag inga frön till, så de är på väg. Hoppas inte det blir för sent med sådden av dem. Senare kommer det att bli zinnia och lite annat.
    Visst är det härligt att komma igång. Håller tummarna att allt går bra med maken, så han får komma hem snart.
    Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Så härligt det låter - stort lycka till med sådderna !
      Hinner de tvååriga blomma redan i år ?
      Skall också så Zinnia lite senare, dom brukar vara snabba att gro och ibland har hälften av plantorna dött innan dom hunnit ut i rabatten. Tycker dom är lite kinkiga.
      Ja - nu håller vi tummarna för att allt ordnar upp sig - tack snälla för omtanken !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Ditt bidrag gir deg virkelig lyst til hage, jord og grønt.
    Vi hadde allerede vårtemperaturer, men helgen snødde det mye... men vi koste oss med snøen.
    Onsdag er det 1. mars, ja våren burde komme nå.
    Mange hilsener til deg og alt godt for mannen din.
    Bli klemt av Viola

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa