söndag 5 februari 2023

Skimrande trädgårdspoesi i Ellen Forsströms nya bok

 


En sann inspiratör

Det finns många trädgårdsjournalister jag blir inspirerad av, sedan finns några som sticker ut med sina reportage som går rakt in i hjärtat - Ellen Forsström är en av dom. Hennes sätt att skriva om trädgård stämmer så väl överens med min egen upplevelse om vad trädgård är för mig.  Lust, glädje och grönskande kärlek !



Tänk att jag vann boken

Ellen som också är en etablerad författare gav nyligen ut boken Trädgårdsjournal, en bok som jag tänkte att "åhh den vill jag ha" trots att jag lovat mig själv att inte köpa någon mer trädgårdsbok då trängseln i bokhyllan är stor och behovet att rensa bland alla böcker ännu större.

Till min stora glädje dök en chans upp att vinna boken på Ellens FB-sida Låt det spira genom att skriva någon rad om vad man drömmer om i trädgården när det börjar bli vår och tänk att jag hade sån tur att jag vann med texten:

"Fontänens porlande ljud, de små ljuvliga penséerna i kruksamlingen på stegen vid växthuset, första fjärilen som fladdrar över rabatterna och den runda humledrottningen som letar efter nytt bo. Jord under naglarna, leriga stövlar och hästskit som skottas ut. Sjunka ner i en solstol, vända ansiktet mot vårsolen och känna tröttheten i kroppen. Ljuvligt !" 



Kastade mig över den

I veckan kom så den här ljuvliga boken i brevlådan som jag kastade mig över - varje kväll har jag läst Ellens magiska texter och somnat till rusig rosdoft, rufsiga björkkransar och sagolika dikter. Den här trädgårdsjournalen är ingen vanlig trädgårdsbok utan beskriver på djupet kärleken och magin i att vara i symbios med sin trädgård. Ellen tar läsaren i handen och lotsar kärleksfullt genom trädgårdsårets alla glädjeämnen, skaparlustor och vedermödor. 



 

Bilderna i boken är så levande och så gillar jag att det är stora, rejäla bilder som förmedlar och adderar en känsla till de fina texterna. 



Skimrande dikter

Mest imponerad är jag över de skimrande dikterna som finns med under varje kapitel. Som till exempel raderna:

Jag ställde in en blomma och plötsligt förändrades allt
En kort sekund levde jag mitt liv

Det här är strålande poesi och essensen i trädgårdslivet - jag kommer att återvända till den här boken igen, igen och igen för att tanka energi, lust och glädje.



Glad och tacksam

Det finns även plats för egna anteckningar under varje månad och kanske vågar jag mig på att skriva något med blyerts i den här vackra boken. Så glad och tacksam att just den här boken kom till mig när jag som bäst behövde lust och glädje i mitt liv. 

Följ gärna Ellen på hennes FB-sida där du kan ta del av hennes inspirerande trädgårdsresa och fantastiska bilder. Och skall du köpa EN trädgårdsbok i år rekommenderar jag varmt Ellens Trädgårdsjournal ! 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Vilken helt underbar blogg jag lyckades hitta tack vare att jag sökte på skötsel av klockranka. Sådde 6 frön av klockranka för knappt 2 veckor sedan och nu har alla grott och är cirka 1 dm höga.. Lycka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Waoo - vilken odlingsglädje !
      Stort lycka till med dina klockrankor - dom kommer nog att behöva stöd att klättra på för dom växer fort.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Grattis Isa till din vinnartext! Inte svårt att lista ut att du vann!
    Vilken härlig bok. Njut vidare.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari !
      Tack snälla du !!
      Ja, vilken tur jag hade att den kom till mig precis när jag önskade mig den !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Tusen tack för dina fina ord. Jag blir så glad. Kram Ellen ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ellen !
      Så kul att du gillade inlägget - det är en fantastisk bok du skapat så det var lätt att skriva om den !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  4. Grattis Isa! Ibland blir det som det är meningen! Boken ser jättefin ut! Njut!
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika !
      Så tacksam att den kom min väg !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa