torsdag 4 februari 2021

Suktar efter färg nu och växthusliv



Generös make

Jag har ju en make som gillar att förära mig tulpaner eller egentligen blommor överhuvudtaget och till förra helgen kom han hem med franska tulpaner. Han vet ju att jag älskar allt som har med Frankrike att göra och nu behöver man absolut lite Frankrikefeeling. De franska tulpanerna var högväxta och passade så bra i vasen från "En liten bit av Medelhavet". 



Svältfödd på färg

Man är lite svältfödd på färg den här tiden på året när man lever i en svart/vit värld. Älskar orange och gula toner på våren som lyser upp tillvaron när man bäst behöver det och förundras alltid över hur vackra tulpaner är inombords när dom öppnar upp sig.




Får ligga på till midsommar

Längtar också efter när jag får lägga på Lena Linderholms vackra apelsin/citronduk på bordet nere i växthuset och äta vårens första lunch med ett bord fullt av uppdrivna småplantor. Duken brukar få ligga till midsommar då jag byter den till sommarduken i turkosa färger istället. Det är liksom från februari till midsommar man suktar efter färg som ger energi - i alla fall är det så för mig.




Tulpaner på lök

Ett knippe gula tulpaner på lök med röda strimlor hör också vårvintern till och gärna på ett loppat vackert fat. Än har jag inte hittat några tulpaner på lök utan bilderna är från tidigare år men jag ser fram mot att hitta dom - det är ju inte alla handelsträdgårdar som driver upp och säljer tulpaner med lök. Man rör sig ju inte så mycket ute heller nu för tiden och besöken i någon affär är sällsynta.  




En hägring som väntar

Just nu är det över 10 grader kallt och en hel del snö ute. Det känns som det är långt till våren, värmen och växthusliv. Det livet är som en hägring som väntar vid regnbågens slut som en efterlängtad skatt. Jag brukar påminna mig ibland genom ett kort besök i växthuset eller att traska runt i trädgården och minnas hur det kan vara när livet och trädgården grönskar. 




Vintersår i helgen - kanske

Än har jag inte vintersått några fröer men kanske blir det av till helgen. Vintern har varit tuff för en värkande kropp och man får anpassa sig med en sak i taget och jag har valt att prioritera pelargonerna i år. Nu efter några veckors omplantering börjar dom trivas med livet på fönsterbrädan i kökets generösa ljusinsläpp och det finns hopp för glada pellisar när det är dags för dom att få flytta in i växthuset i vår.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Härliga ljusa färger. Dessa karameller är säkert uppfriskande. Åh, hur vi ser fram emot våren ivrigt. God helg till dig🌞

    SvaraRadera
  2. Härliga ljusa färger. Dessa karameller är säkert uppfriskande. Åh, hur vi ser fram emot våren ivrigt. God helg till dig🌞

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa