onsdag 15 april 2020

Fontänen porlar och jag klipper perenner

När fontänen kommit igång i trädgården då är det verkligen vår

Klipp, klipp, klipp 

Efter några riktigt blåsiga dagar blev det härligt trädgårdsväder igen idag. Jag skuttade ut redan vid 9-tiden med häcksaxen i näven - här skulle klippas perenner så det sprutade växtdelar i rabatten. Jag klipper ner allt direkt i rabatten och sedan toppar jag med gödsel - vanligtvis en blandning av barkmull och kogödsel men i år var kogödsel slut hos handelsträdgården så det fick bli en annan variant istället.




Mycket benmjöl vill dom ha

Jag dressade långa perennarabatten med R-dress från Hasselfors Garden i stället och hoppas att det skall bli fart i rabatten. Till klematisarna öste jag på benmjöl och myllade ner och vattnade rejält så dom får en bra start. Fick ett tips en gång för många år sedan av en kolonist som hade en fantastisk klematis att dom vill ha rejält med benmjöl.




Får vänta till nästa vecka

Miskantusgräset klipper jag inte ner direkt i rabatten utan knölar ner i komposttunnan istället som nu är nästan full med annat gräs och klipp så nu får miskantusgräset vänta till nästa vecka när komposttunnan har blivit tömd. Så himla skönt att vara igång med rabatterna.




Bra balans

Mellan allt klippande har jag slängt mig ner i korgstolen i ruinen och tankat både vatten, sol och energi för att orka fortsätta med klippandet och dressandet. Underbart att lyssna till porlandet från fontänen, se humlorna fara omkring och känna att det är vår. De senaste dagarna har det blåst nordan i vindarna och varit riktigt ogästvänligt i trädgården.




Älskar Valdemar

I rostiga rosenrabatten står tulpanerna i knopp och kantnepetan från i fjol kommer så fint igen i år. Klätterrosen Valdemar har klarat vintern bra och nu knöt jag upp stänglarna mot den rostiga klätterställningen.




Underbart med lediga dagar

Har stora förhoppningar att Valdemar skall klä in hela ställningen och digna av små rosa blommor i sommar. Verkligen något att se fram mot. I fjol gjorde den inte så mycket väsen av sig som nyplanterad utan etablerade sig i stället i rabatten.

Så härligt att vara ledig och bara vara i trädgården och fixa i lugn och ro. Efter en intensiv arbetsperiod är det skönt att slippa debet och kredit ett tag och bara ladda batterierna även om det i år får ske på hemmaplan och inte i Norge eller Frankrike.

Vår uppgrävda framsida ser likadan ut sen slutet av mars och efter en kontakt med hantverkarn dyker han inte upp förrän månadsskiftet april/maj när trädbeskärningssäsongen är över. Den som väntar på något gott ...

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Jag förstår din glädje fullt ut. Det är så härligt att se hur du grejar! Jag har planterat om mitt vildvin till en större låda på balkongen idag och konstaterar att jag inte skulle kunna sköta en trädgård numera. Kroppen säger ifrån på skarpen. Så tråkigt. Jag får njuta av din fina trädgård!

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa