måndag 7 augusti 2017

Magisk ros, rostig låda och äntligen sängdags



Magiskt namn

Vid senaste besöket hos Tant Grön tvärnitade jag framför en magiskt vacker liten ros som absolut inte gick att motstå. Hon var mer utslagen då men de senaste dagarnas regnande har reducerat blomningen kan man säga. Dessutom har hon ett magiskt namn.




Lavender dream

Lavender Dream kommer att bli perfekt i lavendellunden senare i höst. Fram till dess från hon pryda uteplatsen med sin uppenbarelse.




Sträcker ganska bra på sig

Som tur är finns det massor med knoppar kvar att glädjas åt. Lavender Dream är en modern buskros med lavendelfärgade rosor och är marktäckande med stark doft. Fast det där med marktäckande vet jag inte om det stämmer - tycker den sträcker sig ganska bra upp mot himlen.





Små, väldigt små

Hon skiftar lite i färg och matchar hängpelargonerna som jag köpte som små (väldigt små) sticklingar från Odla.nu i våras.




Marcherade runt för att hinna innan regnet

Hängpelargonerna har fått flytta in i den rostiga lådan jag fyndade vid helgens besök på antikmarknaden i Askersund. Regnet hängde hela tiden i luften så det blev en väldigt snabb march genom hela området som avslutades vid de rostiga lådorna och efter lite prutande blev den min.




ÄNTLIGEN !!

Sängen har nu kommit iordning på uteplatsen och det är magiskt att ligga där och kika upp på molnen. Vi köpte en skiva som passade sängens mått och satt nedsänkta reglar på undersidan som håller skivan på plats. Tack snälla D och S för hjälpen !





Har funderat klart

Jag funderade länge vilken sorts madrass jag skulle ha och till slut testade jag bara med de tjocka bäddmadrasserna till våra gästsängar. Visserligen är dom bara 90 breda och sängen 120 men det gör ingenting - egentligen är det bara bra för då kan man lägga ifrån sig glasögon och böcker på den delen av skivan som är in mot thujahäcken och som inte har madrass. Sedan toppade jag med det fyndade täcket från Vadstena Antik som jag haft i däckstolen i växthuset och som blivit rejält solblekt.

Bäddmadrasserna är lätta att vika ihop och bära in så det blev en väldigt bra lösning.





Bra med auktionsfynd i lådorna

Jag hade massor med vackra örngott med spetsar på som jag ropat in på auktion för en del år sedan och som nu blev perfekta i utesängen. Ett gäng nya innerkuddar fick dock inhandlas så det fick bli en tur till det stora varuhuset.

Hihi - nu hoppas jag bara på vackert väder så jag kan ligga där efter jobbet och titta på molnen och läsa böcker. Fortfarande är det ju långt kvar av sommaren !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. O, vilken ljuvlig säng! Och vilket underbart täcke! Ja, där skulle man vilja ligga och blicka ut över trädgården!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  2. Vilken lycka att få lägga sig där med en bok och något gott att dricka/äta. Så fint det blev!

    SvaraRadera
  3. Så utrolig flott seng. Od den søte lille rosen blit nok fin utover høsten.

    SvaraRadera
  4. Många ljuvliga eftermiddagar hoppas jag du får i augusti så du kan ligga och njuta för att inte tala om när de första solstrålarna kommer till våren. Då tycker jag det allra bäst att dra täcket över mig utomhus.
    Vackert som allt du gör!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Quelle chance d'avoir un lit au jardin !
    C'est vraiment sympa et très rétro, amusant pour les photos aussi.
    En Belgique je ne pourrais pas me le permettre, un jour beau et chaud et le lendemain pluvieux et froid.
    Alors je prends plaisir à regarder les réalisations des autres blogs.
    Belle journée !

    SvaraRadera
  6. Så fin och vacker säng du har. Hoppas du får möjlighet att utnyttja den mycket nu.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Det var ett tag sedan jag kikade in hos er alla bloggare tiden bara rinner iväg liksom. En ensam sen kväll idag och jag hoppas hinna in lite var stans. Du har då hunnit med en hel del och så fint det blev med sängen . så var det detdär med regnet här skvätter det dagligen börjar bli lite trött även om jag vet att det behövs. Nätter är en bra tid för regn tycker jag.
    Ha det gott och njut dagen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar och rofylld vrå!
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  9. Od den søte lille rosen blit nok fin utover høsten.


    แคมฟรอก

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa