lördag 12 augusti 2017

3 olika varianter på installationer med glasvaser



Solblek och förnöjd

Jag har några favoritsaker jag gärna plockar fram när det är dags för en installation i trädgården. Den här lilla gipsfiguren är en sådan även om det är sällan  han får vara med nu för tiden.  Han har gått i tre delar och blivit ordentligt solblekt där han stått i växthusfönstret och förnöjt blossat på sin lilla pipa.

Den lille gossen fyndades på ett loppis för en femma för ganska många år sedan. Han stod utanför loppiset på en stubbe och såg olycklig ut och sådana brukar jag alltid förbarma mig över.





Operfekta och helt perfekta

Glasflaskor i olika storlekar och former är också något jag ofta faller för - fast dom skall vara av återvunnet glas. Det är då de blir själfulla, levande och operfekta. Och helt perfekta i min värld.




Klipper lite här och var

I dag fyllde jag flaskorna med lite randgräs, en blomma från klematisen Paul Farges ( för att fånga upp bakgrunden) och lite gula blommor från trädgården.




Fler varianter

Fast just i dag ville jag testa lite olika uttryck i min installation och testade också ett rostigt tema där de nästan överblommade blommorna från oreganon fick sätta tonen. Kul att se vad som händer när man behåller vaserna, byter ut lite växter och pryttlar.




Strosar runt och letar

Älskar att strosa runt i trädgård och växthus och leta vad som skulle kunna passa in - har ju lite att välja bland efter många års skattjakt på loppisar. Att både den lilla fairyn och det rostiga ljushuset varit med lika länge som den lille gossen syns kanske. Här spars på allt och det får gärna vara både nött och medfaret - då känner jag mig som hemma.




Testade ytterligare en variant

Jag testade en variant till med att ta upp den gröna färgen i flaskorna och addera lite rosa rosor. Kattens gröna ögon och den lilla betongrosetten får det att lysa lite extra.





En riktig feelgoodstund

Det är verkligen en riktig feelgoodstund att skapa lite i trädgården med det som finns till hands. Nu har jag fått en energikick att ta tag i att städa ur växthuset på alla kronblad som singlat ner från klematisen som täckt in hela gaveln med sin makalösa blomning och som fortfarande sätter nya knoppar.

Ha det så bra alla trädgårdsvänner och hoppas du får en riktig härlig feelgoodhelg !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. hvor er det hyggeligt sådan at "strosa" rundt og afprøve forskellige installationer, jeg tror jeg bedst kunne li' den rustne udgave. Jeg holder også MEGET af rustne ting, og du har så mange fine, ved je.

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Gillar dina små stilleben :) Visst är det kul att skapa och se vad som händer...prylar har man ju!!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Det är en lisa för själen att strosa runt och hitta det man söker och bara njuta av allt som naturen bjuder på. Ibland behöver jag inte ens plocka in av det utan det får stå och jag har ju så bra på min koloni för den är inte så stor därför ser jag mycket på samma gång om jag väljer det. Just nu är det inte så stor plats att pynta på Bygget är ju på gång igen grejer överallt. Du har fått till det bra med dina blommor och flaskor en hel del inspiration bjöd du på.
    Ha nu en skön vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Jeg holder også MEGET af rustne ting, og du har så mange fine, ved je.


    แคมฟรอก

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa