lördag 30 augusti 2014

Sensommarens första krans !



Trädgårdens växter i kransen och några pallade äpplen  !

Sensommarens första krans band jag idag i växthuset, av växter jag hittade i trädgården. Hortensian som nästan var överblommad och behövde lämna plats för nya skott, den vita skira ulleternellen som ser ut som torkad redan i rabatten, kärleksörten som precis håller på att börja bomma, lena lammöronsblad som man skulle vilja gosa med, några knippen från bollkrysset och de små pallade äpplena från ödegården där bara äppelträden finns kvar.




Cornelius höll mig sällskap på CD-spelaren och medan "En stund på jorden" strömmade ut från växthusets öppna dörrar dansade jag runt och klippte växtmaterial i omgångar. Det går åt mycket mer än man tror när man binder en krans. Jag satt ihop små buketter av blommorna, omfamnade med lammöronen och band fram kransen, sedan stack jag i de små äpplena på små tandpetare efteråt.


.

Tända ljus och reflektera !

På nästa krans tror jag att jag skall limma alt. linda fast lammöron runt hela kransen först för att täcka halmstommen så den inte syns och sedan linda små buketter. Och sedan skall jag plantera flera hortensior så jag har kransmaterial till nästa höst !

Tänk att hösten står för dörren nu, morgonimman ligger tät på växthustaket på mornarna, daggen spelar i gräset och det blir rått tidigt på kvällen. Yogan har satt igång för hösten och både strumpor och skor har åkt på när jag cyklar till jobbet på morgonen. Nu tänder vi ljusen på vardagsrumsbordet och drar ullpläden lite tätare om axlarna och ser hur mörkret faller därutanför fönstret - en skön tid - en tid att vila i - kravlöst och reflekterande.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och trevlig helg !
Kram/Isa

PS1: Vill du se hur proffsen binder kransar, kika in hos Annika och Odlings-TV DS.



PS 2: Här kommer Lalehs version av "En stund på jorden" !DS

14 kommentarer:

  1. En fantastisk vakker krans. Du er virkelig kreativ. Den passer perfekt på døren der.

    SvaraRadera
  2. Der Kranz ist wunderschön!!!!
    GlG Christina

    SvaraRadera
  3. Men vad du kan! Jättefin! Va mysigt det låter med kransbindandet o myset!

    Trevlig Helg!

    Kram :)

    SvaraRadera
  4. Jättesnygg, härliga färger och fyllig! Hur länge håller den sig tror du?
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Jättefin krans du gjort! Tycker det är så roligt att göra egna kransar, men det blir alldeles för sällan tyvärr.
    jag använde björkris som stomme, men en färdig halmkrans låter mycket bättre, tack för tips.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Å, så fin krans!
    Va duktig du är!

    Ha det gott!
    Susanne

    SvaraRadera
  7. Ville bara skriva några få rader om hur fin din dörrkrans är. Jag gillar att du har fått med så många olika färger och former som jag kan titta på.

    SvaraRadera
  8. Så fint! Nu blev jag sugen på att binda krans till ytterdörren. Tycker också det är skönt och kravlöst så här års.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  9. Kransen är ju hur fin som helst! Drt låter också som en skön stund där i växthuset.

    SvaraRadera
  10. Åh, vilken snygg krans, Isa!

    Helt underbar! Ska försöka göra en likadan, men får skippa äpplen. Skatorna pickar sönder hela kransen och repar dörren, så jag får hålla mig till blommor.
    Provade med frigolitäpplen en gång, men de pickade sönder de med haha...

    Kram, Eira

    SvaraRadera
  11. Oh, vilken fin kran. Vad du kan! Låter skönt att koppla av i växthuset.

    SvaraRadera
  12. Vilken ljuvlig krans! Det lyser upp så fint med de röda inslagen, men älskar de mjuka fina färgkombinationerna du fått till. Passar bra till den fina dörren. Oh så fin...
    Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  13. Helt underbar krans! Kram Zinnia

    SvaraRadera
  14. Åh, vilken fin krans!! Hoppas att den håller hela hösten, vilket ögongodis!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa